Kommuniké från årsstämma i Know IT AB

Know IT AB (publ) har idag avhållit årsstämma och beslöt följande:

Styrelse
Stämman omvalde styrelsen bestående av Mats Olsson, (ordförande), Carl-Olof By, Pekka Seitola, Ulrika Simons och Kerstin Stenberg.

Utdelning
Årsstämman beslutade att för räkenskapsåret 2007 dela ut 2,75 kronor per aktie, med avstämningsdag den 22 april 2008. Utdelning beräknas ske den 25 april 2008.

Valberedning inför årsstämman 2009
Styrelseordföranden utsågs till sammankallande och kommer vid utgången av tredje kvartalet att sammankalla Know IT:s röstmässigt tre största aktieägare att utse var sin representant. Ytterligare en representant som inte företräder någon av de större aktieägarna ska ingå. Namnen på valberedningens medlemmar med uppgift om vilka ägare de representerar offentliggörs i samband med delårsrapporten för januari-september 2008.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman fattade beslut om ersättningsprinciper till ledande befattningshavare som ska bestå av fast lön, rörlig del samt pension och andra förmåner. Den rörliga ersättningen ska vara maximerad och aldrig överstiga den fasta delen eller vara pensionsgrundande.

Incitamentsprogram för ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade om ett långsiktigt incitamentsprogram bestående av ett aktiesparprogram och ett prestationsbaserat personaloptionsprogram för maximalt 50 ledande befattningshavare i Know IT-koncernen. Programmet är så konstruerat att det inte leder till någon utspädning av Know IT:s aktie.

Aktiesparprogrammet innebär att Know IT förbinder sig att leverera högst 40.000 matchningsaktier under förutsättning att deltagarna investerat i minst lika många aktier under 2008 och att deltagarna efter tre år fortfarande är anställda i bolaget samt har behållit aktierna.
Personaloptionsprogrammet omfattar totalt högst 630.000 optioner och varje deltagare kan maximalt tilldelas 50.000 optioner. Varje erhållen option innefattar en rätt att, efter tre och inom fem år, förvärva en aktie för ett pris motsvarande 110 procent av den börsnoterade volymvägda genomsnittliga betalkursen för Know IT:s aktie under mätperioden.

Förslaget om överlåtelse av egna aktier till deltagare i incitamentsprogrammet drogs tillbaka av styrelsen då en utländsk aktieägare representerande mer än tio procent av rösterna på stämman meddelat att denne avsåg att rösta mot förslaget. Stämman beslutade att styrelsen ska undersöka alternativa lösningar att genomföra programmet utan att bolaget självt överlåter egna aktier till deltagarna.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen besluta om en ökning av aktiekapitalet med högst 500.000 kronor genom emissioner av sammanlagt högst 500.000 aktier. Bemyndigandet kan ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med villkor om apport och/eller kvittning eller eljest med villkor. Anledningen till möjligheten till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att skapa förutsättningar för att kunna förvärva bolag.

Riktad emission av aktier avseende tidigare förvärv av Create Group Sweden AB, Real M Holding AB samt Innograte AB
Årsstämman fattade beslut om en riktad emission om sammanlagt maximalt 220.000 aktier och att emissionen riktas till säljarna av Create Group Sweden AB, Real M Holding AB och Innograte AB. Aktiekapitalet ska kunna ökas med maximalt 220.000 kronor. Teckning av aktier ska ske senast den 15 maj 2008 och betalning för tecknade aktier ska ske i samband med teckning genom kvittning av fordran.

Riktad emission av aktier avseende förvärv av Unified Consulting AS
Årsstämman fattade beslut om en riktad emission om sammanlagt maximalt 330.000 aktier och att emissionen riktas till vissa säljare av aktier i Unified Consulting AS. Aktiekapitalet ska kunna ökas med maximalt 330.000 kronor. Teckning av aktier ska ske senast den 30 april 2008 och betalning för tecknade aktier ska ske genom kontant betalning.

Förvärv och avyttring av egna aktier
Årsstämman beslutade om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästa årsstämma, besluta om förvärv och avyttring av högst så många egna aktier att innehavet vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier. Förvärv ska kunna ske på OMX Nordiska Börsen Stockholm eller genom ett erbjudande till samtliga aktieägare i Know IT.

Beslut om förlängning av löptiden för 2006 års optionsprogram
Beslutades att teckningstiden för 2006 års optionsprogram förlängs så att teckning av nya aktier kan ske under perioden 2008-06-01–2008-08-31.