Konkurrensverket har godkänt Knowits förvärv av Cybercom

Konkurrensverket har gett sitt godkännande till Knowits tidigare offentliggjorda förvärv av Cybercom.

Godkännande var ett av villkoren för förvärvet som offentliggjordes den 5 maj 2021. Därutöver är förvärvet villkorat av att extra bolagsstämma i Knowit den 28 maj beslutar om bemyndigande för styrelsen att besluta om apportemissionen av 5 760 883 Knowit-aktier. Förvärvet av Cybercom förväntas slutföras i månadsskiftet juni-juli 2021.

Per Wallentin, koncernchef Knowit, kommenterade affären i samband med offentliggörandet:

- Vi har under flera år sett en utveckling mot mer komplexa kundbehov som kräver kompetens i hela kedjan från produktutveckling till helt nya kundgränssnitt och processer. Här kommer Cybercom att komplettera det erbjudande vi har idag med mer tekniknära tjänster och ett hållbarhetserbjudande som verkligen ligger i framkant. Tillsammans får vi en tydligare och starkare marknadsposition inom områden med snabb utveckling – cybersäkerhet, molntjänster och digitala lösningar på samhällets hållbarhetsutmaningar.

- Genom affären blir vi en mycket attraktiv partner för såväl kunder som medarbetare, samtidigt som vi skapar förutsättningar för en fortsatt stark tillväxtresa.

Det nya bolaget får fler än 3 800 medarbetare, en försäljning på 5,5 miljarder SEK och en EBITA på 541 miljoner SEK för helåret 2020[1].

[1] Avser försäljning och EBITA helåret 2020 för Knowit och Cybercom, proforma-justerat för Knowits förvärv av Creuna (november 2020) och Cybercoms förvärv av Solutive Oy (november 2020)

Marie Björklund, CFO, +46 70 1449802 eller marie.bjorklund@knowit.se

Per Wallentin, CEO koncernchef Knowit, +46 73 746860 eller per.wallentin@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 5421734 eller christina.johansson@knowit.se