Polisen och Försvarsmakten har bästa myndighetssajterna

Facktidningen Internetworld har utsett Polisen.se till Sveriges bästa myndighetssajt 2009, med Försvarsmaktens sajt som god tvåa. Know IT står för utveckling och förvaltning av bägge sajterna. Internetworlds jury har bedömt sajterna utifrån fem kriterier: Utvecklingskraft; Utnyttjar internet på ett nyskapande sätt; Redaktionell kvalitet; Struktur och navigering samt Funktionell design.

Så här lyder juryns motiveringar: Om Polisen: ”Få myndigheter har väl så stora möjligheter att använda sin webbplats för att öka dialogen med medborgarna som Polisen. Och i år har det tagits stora steg framåt. De mest uppenbara tjänsterna är tydligt framlyfta, den tidigare stökiga strukturen med flera olika sajter för olika distrikt är nu hopslagen till en enda. Polisen har tidigare varit långt ifrån Topp100 – nu seglar man upp till Sveriges bästa myndighetssajt.” Om Försvarsmakten: ”Försvarsmakten gör en sajt som både är så strukturerad och så officiell man kan önska. Men dessutom hittar vi massor av innovativa grepp som visar att generalerna visst begripit att nätet är en tillgång även för våra militärer: rekryteringssajten är grym, kopplingen till YouTube är listig och skapar massor av liv på sajten. Dessutom en smart mobilsajt.” Know IT:s uppdrag omfattar projektledning, kravhantering, gränssnittsutveckling, .Net-utveckling, utbildning, informationsarkitektur och förvaltning. – Vi är stolta över samarbetet med Polisen och Försvarsmakten och ser fram emot kommande utmaningar tillsammans, säger Kenneth Ericsson, affärsansvarig på Know IT Stockholm AB.