• Knowit/

Positionsbaserade sökningar i mobilen – Know IT Create i Lund och Taganode utvecklar ny applikation till Androidtelefoner

En ny söktjänst som fungerar i alla mobiltelefoner och utgår ifrån var användaren befinner sig har utvecklats av Taganode i samarbete med Know IT Create. Applikationen är framtagen för det mobila operativsystemet Android och bygger på teknik från Taganodes webbaserade söktjänst www.taganode.com.

– Till skillnad ifrån andra sökmotorer utgår inte Taganode ifrån att du redan vet vad du letar efter, utan ger dig förslag utifrån var du befinner dig och vad du är sugen på att göra. Vi ser det mer som en personlig guide än en sökmotor egentligen. Know IT Create har gjort ett fantastiskt jobb med det nya interfacet. Deras ansträngningar kommer att göra aktivitetsbaserade sökningar ännu lättare i framtiden., säger vd för Taganode Mårten Eneroth. Med Taganodes söktjänst avgränsas sökningen till att bara omfatta resultat i användarens geografiska närhet. Därmed kan den ge tydligare och mer specifika sökresultat. Sökresultaten presenteras som en lista med platser inom den sökta kategorin sorterade efter avstånd till din nuvarande position. Genom att klicka sig vidare kan man sedan få upp en karta som visar destinationen. Den nya söktjänsten kommer att släppas på Android Market runt jul. Den nya Androidapplikationen har designats fram i samarbete med Know IT Create och bygger på teknik ifrån Taganodes webbaserade söktjänst (www.taganode.com). Den webbaserade tjänsten har varit igång sedan i somras och fyller, trots stor konkurrens på sökmotormarknaden, en viktig nisch tack vare sin tydliga fokus på lokala sökningar i alla mobiltelefoner. – Vi insåg tidigt Androids potential och gjorde en målmedveten satsning genom att inrätta en ny avdelning som heter Know IT Create Application Center, (CAC). Inom ramen för CAC arbetar vi specifikt med att utveckla applikationer till Android, berättar Mikael Kretz, Operativ chef på Know IT Create Group. Taganode driver och utvecklar en informationsplattform som förenklar vardagen för mobila Internetanvändare. Taganodes positionsbaserade sökmotor förser användare med relevant information utifrån var de befinner sig och vad de vill göra, just nu. Med nya perspektiv och innovativ teknik strävar bolaget efter att förenkla mötet mellan konsumenter och företag.