Suunto Customizer ger en unik kundupplevelse

Report this content

Suunto har lanserat Customizer, ett nätbaserat verktyg som låter kunder skapa unika, skräddarsydda sportklockor. Knowit hade ansvar för verktygets visuella design och funktionalitet, utöver att samordna den tekniska implementeringen.

Knowit utförde allt utvecklingsarbete i EPiServer och skötte även integration mot den kanadensiska MyCustomizer-applikationen.

– Det är väldigt imponerande att ett finskt företag har skapat en globalt sett innovativ applikation. Efterfrågan på anpassningsbara digitala lösningar stiger kraftigt – kunderna förväntar sig möjligheten att skräddarsy produkter och tjänster. Suunto har varit vår kund länge och vi har medverkat i att planera och stötta digitaliseringen av deras verksamhet, säger Janne Tuominiemi, ansvarig för området Design & Digital på Knowit Oy.

Customizer lanseras med Ambit3 Peak och Ambit3 Sport, och användare kan välja sina favoritfärger och favoritmaterial för i princip alla synliga delar på klockan. Det breda utbudet av designdetaljer möjliggör tusentals unika kombinationer.

– En del människor gillar löpning och bergsklättring, andra föredrar triathlon och cykling – idrottare kommer i alla färger och former, och nu gäller det även deras sportklockor. Våra användare av Ambit-kollektionen har länge kunnat anpassa sina klockors funktioner efter eget behov. Våra användare skapar också innehåll, utvecklar appar och delar sina träningsprogram på movescount.com, så anpassningsverktyget är en naturlig fortsättning för oss, säger Janne Kallio, Performance Business Digital Lead på Suunto.

Bland andra resultat av samarbetet mellan Suunto och Knowit finns den populära, globala webbportalen Movescount och Suunto Sport Pages, som vann första pris i webbkategorin av European Digital Communication Awards.

Suunto grundades 1936 när den finske orienteraren och ingenjören Tuomas Vohlonen uppfann en metod för massproduktion av vätskefyllda kompasser. Sedan dess har Suunto legat i framkant när det gäller design och innovation av sportklockor, dykdatorer och sportinstrument som används av äventyrare över hela världen. Suuntos huvudkontor och tillverkningsfabrik ligger i Vanda i Finland. Suunto har över 400 anställda i hela världen och företagets produkter säljs i fler än 100 länder. Företaget är, liksom sina systermärken Salomon, Arc'teryx, Atomic, Wilson, Precor och Mavic, dotterbolag till Amer Sports Corporation. Besök suunto.com för mer information.

För mer information, kontakta

Patrik Syrén, kommunikationsdirektör, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Ville Särmälä, bolagschef, Knowit Oy, +358 400 601 846

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1850 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Tyskland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.

Taggar: