Sveriges domstolar satsar på ökad öppenhet

Knowit har utvecklat webbplatsen www.oppendomstol.se till Domstolsverket. Webbplatsen är en del av satsningen att göra Sveriges domstolar öppna och tillgängliga. Den lanseras inför lördagen den 12 oktober då Sveriges domstolar för första gången samtidigt kommer att arrangera Öppen domstol för allmänheten. Knowit är också leverantör till andra satsningar på ökad tillgänglighet via internet, bland annat appen ”Domstolsguiden” och bloggarna ”Min vardag”.

Öppen domstol är en stor gemensam satsning av Sveriges domstolar – som syftar till att sprida kunskapen bland allmänheten om hur domstolarna arbetar. Knowit har fått förtroendet att bygga webbplatsen www.oppendomstol.se som beskriver hur en rättegång går till, varför domstolen dömer som den gör och andra frågor som vi som allmänhet ställer oss.

- Vi är stolta över att fått leverera dessa tjänster till Domstolsverket. Arbetet har präglats av en stor öppenhet – ett givande och tagande, mellan beställare på Domstolsverket och Knowit, säger Bengt Ybe kundansvarig på Knowit.

Som ytterligare ett steg i att informera om domstolarnas arbete har Knowit fått uppdraget att bygga mobil-appen Domstolsguiden som skall ge utförlig information till den som är kallad till en domstol. Via appen den kan den som blivit kallad till domstol snabbt och enkelt få nödvändig information för att kunna förbereda sig på vad som kommer att hända. Via appen, liksom via webbplatsen, går det även att ta del av nya filmer som visar hur tingsrätt och förvaltningsrätt arbetar. Appen kan laddas ned på App Store: https://itunes.apple.com/se/app/domstolsguiden/id715503982?mt=8,

eller Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.domstol.domstolsguiden.

En del av Öppen domstol innehåller en blogg – www.domstolsvardag.se. På bloggen skriver domare och domstolschefer verksamma inom Sveriges domstolar personligt och vardagsnära om sitt yrke. Frågor texterna svarar på är vilka situationer domare kan ställas inför en vanlig vardag? Vad de arbetar med? Vad de funderar på och reflekterar kring?

Patrik Syrén, informationsansvarig, Knowit AB, 08 700 66 00 eller 0730 74 66 30
Bengt Ybe, kund och leveransansvarig, Knowit Jönköping AB, 070 812 48 87

Knowit AB (publ) är ett konsultbolag som utvecklar sina kunders affärer och verksamhet genom att skapa kreativa lösningar inom IT, Digital & Design och Management. Med entreprenörsdrivna enheter verksamma på kundens lokala marknader erbjuder vi stor förståelse för både verksamhet och behov. Vår kultur präglas av öppenhet, entreprenörskap, hög kompetens och en vilja att ständigt utvecklas. Knowit etablerades 1990 och har idag cirka 1800 medarbetare representerade på 17 orter i Sverige och på fem i Norge samt en vardera i Danmark, Estland, Finland, och Ryssland. Knowit AB (publ) är noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. För mer information om Knowit, besök gärna knowitgroup.com.