Utvecklar och förvaltar datalager åt Försäkringskassan

Know IT har genom en offentlig upphandling fått uppdraget att utveckla, förvalta och underhålla Försäkringskassans datalager. Uppdraget är ett helhetsåtagande som löper under tre år med möjlig förlängning två plus ett år. Ordervärdet uppskattas i dagsläget till cirka 55 MSEK.

Försäkringskassan följer upp och utvärderar socialförsäkringens effekter för individer och samhälle samt administrationen av socialförsäkrings- och bidragssystemen. Detta görs bland annat genom att producera statistik över utfallet i socialförsäkringen och att mäta administrationens effektivitet. Försäkringskassan är också ansvarig för den officiella statistiken inom socialförsäkringsområdet. Viktiga användare av statistiken är förutom Försäkringskassan också regering, riksdag och allmänheten.

Försäkringskassan har valt att lägga underhåll, förvaltning och utveckling inom området på en extern leverantör för att säkerställa leveransförmåga på kort och lång sikt.

- Försäkringskassan har stora krav på sina IT-lösningar. Vi har länge arbetat med beslutsstöd och har stor kompetens inom området. Idag är vi fler än 170 konsulter inom området. Åtagandet på Försäkringskassan kombinerar dessutom SAS Software och Oracle, två plattformar som vi har stor erfarenhet av. Att vi blivit utsedda till leverantör ser jag som ett kvitto på våra konsulters höga kompetens och vårt arbetssätt, säger Helen Widin, affärsansvarig på Know IT.