Utveckling och förvaltning av Rikspolisstyrelsens nya webbplatser

Know IT har utvecklat Rikspolisstyrelsens nya webbpubliceringslösning. Uppdraget har bestått i ett helhetsåtagande som omfattat såväl externa som interna webbplatser. Den externa webbplatsen för Polisen (www.polisen.se) lanserades officiellt torsdagen den 26 mars 2009. Intranätet ”IntraPolis” rullas successivt ut i inom hela Polisen från 24 mars 2009. Uppdraget omfattar förutom utveckling också förvaltning av webbplatserna på årsbasis.

Know IT fick i uppdrag att förnya Polisens webbplatser så att de motsvarar de ökade kraven på webbkommunikationen. Viktigt var också att effektivisera förvaltning och vidareutvecklingen av den tekniska lösningen.

Syftet med webbplatserna är att ge snabbare åtkomst till önskad information och på så sätt ge bättre service till allmänheten. Genom att central information samordnas ges utökad möjlighet för lokala redaktioner att fokusera på egen information. Därmed höjs kvaliteten och angelägenhetsgraden på informationen. Den nya lösningen ger också bättre resursutnyttjande genom att resurser i högre grad kan samordnas, vilket leder till lägre totalkostnader för publicering, förvaltning, drift och utveckling.

Know ITs uppdrag har omfattat roller för projektledning, kravhantering, gränssnittsutveckling .Net-utvecking, utbildning, informationsarkitektur och förvaltning.

- Webbplatsen har utvecklats för att möta de högra krav som allmänhet och media ställer på Polisens information. Därför har vi till exempel målgruppsanpassat informationen utifrån det län besökaren anger. Mycket höga krav har ställts på projektet och det har varit otroligt stimulerande att jobba med Rikspolisstyrelsen, säger Johan Sjöström, projektansvarig på Know IT.

- Mycket höga krav har ställts på Know IT och på den lösning de tagit fram. Bland annat har FRA penetrationstestat lösningen med mycket goda resultat. Säkerhetskraven är mycket höga och redaktörsmiljön ligger innanför våra brandväggar där innehållet speglas till den yttre miljön. Know IT har löst detta på ett mycket tillfredsställande sätt, säger Anders Vessman, systemförvaltare på Rikspolisstyrelsen.