Sveriges största satsning på matematiker fortsätter – 17 nya forskare får anslag

Report this content

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har, tillsammans med Kungl. Vetenskapsakademien, beslutat att stärka den matematiska forskningen i Sverige. Målet är att Sverige ska återta en internationell tätposition inom området. Totalt satsas närmare 200 miljoner kronor under en sexårsperiod.

Sverige har en lång tradition av internationellt framstående matematiker och många studenter som vill satsa på en forskarutbildning inom matematik. Det finns även en stor efterfrågan av forskarutbildade matematiker. Trots det har svensk matematikforskning de senaste årtiondena tappat mark internationellt.

Genom ett forskningsprogram som dels ger de bästa unga forskarna i Sverige internationell erfarenhet och som dels gör det möjligt att rekrytera såväl unga som mer erfarna matematiker till Sverige vill Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse stärka den matematiska forskningen.

– Excellent matematisk forskning och tillgång på ledande matematiker är av stor vikt för många nya innovationer. Tillgången på framstående matematiker är också många gånger avgörande för andra forskningsområden, inte minst inom livsvetenskaperna. Det är därför oerhört viktigt, både för svensk forskning och företagsutveckling, att Sverige kan upprätthålla och utveckla de stolta traditioner som finns inom området, säger Peter Wallenberg Jr, ordförande för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Totalt omfattar programmet 160 miljoner kronor och inrymmer 24 utresande svenska postdoktorer, internationell rekrytering av 35 utländska postdoktorer samt 25 gästprofessorer till svenska institutioner. Utöver detta ges ett stöd på 40 miljoner kronor till Vetenskapsakademiens Institut Mittag-Leffler, ett av världens tio främsta matematiska institut.

Programmet är ett samarbete med Kungl. Vetenskapsakademien som granskar och rangordnar alla nominerade kandidater.

2014 utsågs de 15 första mottagarna av stödet, nu offentliggörs ytterligare 17.

Fem etablerade forskare från utlandet blir gästprofessorer vid svenska universitet (inom parentes):

Professor Michael Jakobson, University of Maryland, USA, (Uppsala universitet)

Professor Mattias Jonsson, University of Michigan, (Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet)

Professor Michael Lacey, Georgia Institute of Technology, (Lunds universitet)

Professor Eero Saksman, Helsingfors universitet (Lunds universitet)

Professor Michael Siegel, New Jersey Institute of Technology (KTH, Stockholm)

Mattias Jonsson, Michael Lacey, Eero Saksman och Michael Siegel. Michael Jakobsson saknas på bilden.

University of Michigan/Georgia Institute of Technology/Helsingfors universitet/New Jersey Institute of Technology

Sex etablerade forskare får medel till en postdoktoral tjänst i Sverige för forskare från utlandet:

Professor Bo Berndtsson, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet

Professor Mattias Dahl, KTH

Dr Martin Herschend, Uppsala universitet

Dr Klas Modin, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet

Professor Hjalmar Rosengren, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet

Professor Henrik Shahgholian, KTH

Bo Berndtsson, Mattias Dahl, Martin Herschend, Klas Modin, Hjalmar Rosengren och Henrik Shahgholian.

Chalmers tekniska högskola/KTH/Uppsala universitet

Sex forskare med svensk doktorsexamen får postdoktoral tjänst vid universitet i utlandet (inom parentes) och stöd under två år efter återvändandet till Sverige:

Dr Magnus Goffeng, Göteborgs universitet, (Köpenhamns universitet)

Dr Lukáš Malý, Linköpings universitet, (University of Cincinnati, Ohio, USA)

Dr Oscar Marmon, Chalmers tekniska högskola, (Köpenhamns universitet)

Dr Anna Sakovich, KTH (Universität Wien, Österrike)

Dr Martin Strömqvist, KTH, (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim, Norge)

Dr Björn Winckler, KTH, (State University of New York, Stony Brook, USA)

Magnus Goffeng, Oscar Marmon, Anna Sakovich och Martin Strömqvist. Lukáš Malý och Björn Winckler saknas på bilden.

Petra Lein MFO/Georg-August-Universität Göttingen/Albert Einstein Institute/KTH

Längre forskarpresentationer finns påwww.wallenberg.com/kaw/matematik2015

Läs mer om framtida utlysningar: www.wallenberg.com/kaw/anslagsguide/utlysningar/utlysning-matematikprogrammet

Kontaktpersoner