31 nya Wallenberg Academy Fellows tar sig an framtidens forskningsfrågor

I år har 31 yngre forskare utsetts till Wallenberg Academy Fellows av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Anslaget innebär att de får finansiering för fem år framåt och möjlighet att ta del av ett unikt mentorsprogram.

Kan datorer i framtiden drivas enbart av ljus? Skulle det vara möjligt för människor att läka sina hjärtan på samma sätt som revbenssalamandrar? Hur formas och utvecklas dvärggalaxer och hur ska vi bli bättre på att bedöma sannolikheten för risker i samband med katastrofer? Det är några av de forskningsfrågor som årets Wallenberg Academy Fellows vill ägna sig åt.

– Det är glädjande att se vilken bredd forskningen har och vilken hög klass det är på ansökningarna samt att de sökande kommer från så vitt skilda bakgrunder. Det handlar både om unga forskare som redan finns vid svenska universitet och utländska forskare som rekryteras hit, berättar Peter Wallenberg Jr, ordförande Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Kungl. Vetenskapsakademiens ledamöter bistår Stiftelsen genom att granska ansökningarna och hjälpa till med urvalet. Akademien håller också i det mentorsprogram som de utvalda forskarna får delta i.

– Det är väldigt roligt för oss att på det här sättet få ta del av de spännande projekt som planeras och bidra genom att identifiera dem som har störst potential. Att Akademien sedan även får vara med och vägleda dessa yngre forskare i deras karriärer genom mentorsprogrammet är verkligen stimulerande, säger Hans Ellegren, ständig sekreterare i Kungl. Vetenskapsakademien.

Anslaget utlystes för första gången 2012 efter att programmet inrättats i samarbete med de kungliga akademierna och 16 svenska universitet. Beroende på ämnesområde omfattar anslaget mellan 6,5 och 15,6 miljoner kronor per forskare under fem år. Efter den första periodens slut finns möjlighet att söka ytterligare fem års finansiering. Anslaget rymmer forskning inom såväl naturvetenskap, medicin, teknik och humaniora som samhällsvetenskap. I och med årets kull har 261 unga forskare, varav 46 procent kvinnor, utsetts till Wallenberg Academy Fellows.

2023 års Wallenberg Academy Fellows:

(I de fall det nominerande universitetet skiljer sig från forskarens nuvarande universitet återfinns det nominerande universitetet inom parentes)

Naturvetenskap
Dr Jessica Stephenson, University of Pittsburgh, USA (Stockholms universitet)
Dr Andrea Scotti, Institute of Physical Chemistry, RWTH, Aachen, Tyskland (Lunds universitet)
Dr Georgia Panopoulou, University of Cyprus, Cypern (Chalmers tekniska högskola)
Dr Azadeh Fattahi, Durham University, Storbritannien (Stockholms universitet)
Dr Thomas Nordlander, Australian National University, Weston Creek, Australien (Uppsala universitet)
Dr Ruth Pöttgen, Lunds universitet
Dr Foivos Perakis, Stockholms universitet
Dr Susanna F. de Rezende, Lunds universitet
Dr Birgit Wild, Stockholms universitet