Lars Wedenborn ny VD för Thisbe

Lars Wedenborn blir ny VD för Thisbe, som förvaltar tillgångarna i de tre stora Wallensbergstiftelserna Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse samt Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Samtidigt har Johan Stålhand, nuvarande VD, utsetts till arbetande vice ordförande i Thisbe. Lars Wedenborn tillträder som VD i september 2007. - Med Lars får Thisbe kompetens som säkerställer en fortsatt god förvaltning av Wallenbergstiftelsernas tillgångar, vilket gör att vi även fortsättningsvis kan vara en av Sveriges viktigaste privata forskningsfinansiärer, säger Peter Wallenberg Jr, ordförande i Thisbe. Lars Wedenborn, idag finansdirektör och vice VD på Investor, har förutom sju år på Investor bland annat varit verksam som finansdirektör och vice VD inom fondkommissionsfirman Alfred Berg. - Det känns mycket stimulerande och angeläget att få arbeta med att förvalta Wallenbergstiftelsernas tillgångar och därmed verka för att svensk vetenskaplig forskning får betydande bidrag även framöver, säger Lars Wedenborn, tillträdande VD för Thisbe. De tre stora Wallenbergstiftelserna har ett totalt kapital om drygt 60 miljarder kronor. Några av Stiftelsernas större innehav är Investor, Stora Enso och SKF. De senaste fem åren har Stiftelserna delat ut drygt 4,5 miljarder kronor till i huvudsak svensk vetenskaplig forskning. För ytterligare information vänligen kontakta: Peter Wallenberg Jr, Ordförande Thisbe, tel 08 - 545 017 80 Lars Wedenborn, tillträdande VD Thisbe, mobiltel 0735 – 24 21 41 Johan Stålhand, VD Thisbe, tel 08 - 545 017 80

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse grundades 1917. Stiftelsens ändamål är att verka landsgagneligt och stödja svensk grundforskning och utbildning inom i huvudsak medicin, teknik och naturvetenskap. Detta görs genom stöd till excellenta enskilda forskare samt genom projektanslag. Sedan 1917 har Stiftelsen anslagit drygt 31 miljarder kronor varav drygt 2 miljarder kronor årligen beviljats excellent forskning och utbildning de senaste åren, vilket gör Stiftelsen till Sveriges största privata forskningsfinansiär och en av de största i Europa.