Yngre matematikforskare av hög internationell klass rekryteras till Sverige

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse anslår 50 miljoner kronor till rekrytering av fyra framstående matematikforskare till tre svenska universitet.

– Det rådande världsläget och Stiftelsens pågående stora matematiksatsning har medfört att Sverige blivit attrak­tivt för ledande matematikforskare. Detta tillsammans med svensk matematiks allmänt ökade konkurrenskraft öppnar upp för en möjlighet att rekrytera toppforskare till Sverige, vilket är ett betydelsefullt bidrag till utvecklingen av svensk forskning, säger Peter Wallenberg Jr, ordförande för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

De fyra forskarna är:

Paul Nelson, von Neumann Fellow vid IAS, Princeton University, USA.
Han kommer att under sex år bedriva forskning vid KTH. Hans forskningsområde är analytisk talteori.

Cheuk Yu Mak, postdoktor vid University of Edinburgh, Skottland.
Han kommer att under fem år bedriva forskning vid Uppsala universitet. Han arbetar inom symplektisk geometri och Floer-teori och med deras kopplingar till algebraisk geometri och låg-dimensionell topologi.

Rachel Skipper, postdoktor vid Ohio State University, USA.
Hon kommer att under fem år bedriva forskning vid Stockholms universitet. Hennes forskningsområde är gruppteori.

Markus Hausmann, postdoktor vid University of Bonn, Tyskland.
Han kommer att under fem år bedriva forskning vid Stockholms universitet. Han arbetar inom algebraisk topologi och med dess kopplingar till flera näraliggande områden.

Samtliga svenska universitet har fått nominera unga framstående matematiker till utlysningen. Göran Sandberg, Stiftelsens verkställande ledamot, som lett Stiftelsens internationella utvärderingsprocess säger:

– Det framgår tydligt av utvärderingarna att de nominerade håller mycket hög internationell klass, där de högst rankade tillhör sin generations allra främsta matematikforskare inom sina respektive områden. Att flera svenska matematikinstitutioner har vetenskapliga miljöer som är tillräckligt starka och synliga internationellt för att attrahera yngre forskare med så stor potential är avgörande för svensk matematiks framtida utveckling.

Bakgrund, Stiftelsens matematiksatsning:
2014 utlyste Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse tillsammans med Kungl. Vetenskapsakademien för första gången matetematikprogrammet med syfte att Sverige ska återta en internationell tätposition inom matematikområdet.

Stiftelsen har under perioden 2014–2022 fördelat 360 Mkr inom programmet och har reserverat ytterligare 290 Mkr fram till 2029. Totalt kommer då Stiftelsen att ha avsatt 650 miljoner kronor för att rekrytera matematiker till Sverige och för att möjliggöra postdokvistelser utomlands för matematiker vid svenska universitet.

Anslaget för att rekrytera yngre seniora matematikforskare till Sverige är ett komplement till programmet och delades för första gången ut i år. Förutom Stiftelsens anslag bidrar mottagande universitet med sex miljoner kronor per forskare.

Kontaktpersoner:
Peter Wallenberg Jr, ordförande, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse