iPhone-applikation med banbrytande teknologi visar vägen genom flygplatsen

Report this content

När Köpenhamns flygplats inom de kommande veckorna uppdaterar sin iPhone-applikation i Apples App Store gör man det med en ny, innovativ augmented reality-teknologi. Köpenhamns flygplats har, som första flygplats i världen, inarbetat augmented reality i sin iPhone-app så att teknologin används som ”vägvisare” inomhus i själva terminalerna. Många känner igen teknologin från andra appar för utomhusbruk, där telefonen fungerar som redskap man kan orientera sig med. Detsamma kan man snart med CPH:s iPhone-app som visar vägen genom terminalerna på flygplatsen.

Det ska vara enkelt att orientera sig på flygplatsen. Det ger en resa med mindre stress och en bättre upplevelse på flygplatsen. Det visar bland annat de många intervjuer som Köpenhamns flygplats löpande genomför med passagerarna. För att just se till att passagerarna känner sig väl informerade om exempelvis gångavstånden till resp. utgång, att de vet vägen till närmaste café och enkelt kan boka parkering, har Köpenhamns flygplats nu uppdaterat den CPH iPhone-applikation som lanserades sommaren 2010. Applikationen kan laddas ner från App Store.

Med den nya appen kan man ”scanna av” terminalerna avseende information med sin iPhone-kamera, som fotograferar av intressepunkter som butiker, restauranger samt utgångar, och upplyser om hur långt det är till ett visst ställe och i vilken riktning det ligger.

CPH vill vara lättillgängligt
”Vi upplever att ju bättre passagerarna kan planera sin tid på flygplatsen, desto mindre stressig och mer behaglig blir deras resa. Vi vill gärna vara lättillgängliga och de båda applikationerna till Android-telefoner och iPhones ger passagerarna möjlighet att hitta aktuell information som är relevant för den enskilde. Det kan vara på vägen ut till flygplatsen eller när man befinner sig på själva flygplatsen. Med den nya augmented reality-teknologin i applikationen hoppas vi göra det ännu enklare och roligare att orientera sig på flygplatsen”, säger Christian Poulsen, IT-direktör på Københavns Lufthavne A/S.

Scannar av terminalerna avseende intressepunkter
Som den första flygplatsen i världen använder Köpenhamns flygplats augmented reality-teknologin i den nya iPhone-applikationen. En motsvarande funktion kommer förmodligen att introduceras i Android-versionen vid en senare tidpunkt, om passagerarna visar ett positivt mottagande av den nya möjligheten. De flesta känner till GPS-positionering med appar som danska Krak och Google Maps, men eftersom GPS-signalerna inte tar sig igenom betong och in i terminalbyggnaderna, fungerar denna funktion inte inomhus. Köpenhamns flygplats använder i stället flygplatsens finmaskiga Wi-Fi-infrastruktur för att ge en motsvarande exakt positionering som via GPS.

Anger fågelvägen
”Upplysningarna är exakta ner till ett fåtal meter, och vi jobbar på att få mer exakta gångavstånd i en kommande version av applikationen”, förklarar Christian Poulsen och fortsätter: ”Vi är ute med en första version av den här nya teknologin och har redan många idéer om en vidareutveckling. Men vi lanserar appen nu för att få en indikation från passagerarna om huruvida de, på samma sätt som vi, tror att detta kan vara ett av sätten att underlätta för folk att hitta runt på flygplatsen”.

Sedan i juli har mer än 100 000 personer laddat ner CPH:s iPhone-applikation, och den finns för närvarande i tre språkversioner: danska, engelska och svenska.

Framtidens ”wayfinding”
SITA, som är it-leverantör till luftfartsindustrin globalt, har tillsammans med Köpenhamns flygplats utvecklat den nya augmented reality-appen.

”Den här nya teknologin på Köpenhamns flygplats är banbrytande, inte bara för luftfartsbranschen utan för alla som vill utveckla en augmented reality-applikation som fungerar inne i byggnader. Vårt samarbete med Köpenhamns flygplats är ett stort steg in i framtidens ”wayfinding”, där passagerarna använder augmented reality och inte bara orienterar sig med hjälp av fysiska skyltar. Det ger samtidigt en unik möjlighet att ge en bättre service till passagerarna på flygplatsen – i en första omgång i Köpenhamn, som därmed är den första flygplatsen i världen som försöker sig på den här nya teknologin”, säger Jim Peters som är SITA:s Chief Technology Officer och chef för SITA Lab.

Augmented reality-funktionen är utvecklad i ett samarbete mellan Köpenhamns flygplats, det tyska programvaruföretaget Metaio (som har utvecklat själva AR-kärnan), det danska programvaruföretaget Novasa (som står för själva appen) samt SITA Lab. SITA har utvecklat gränssnittet mellan CPH:s Wi-Fi-infrastruktur och positionsbestämmelsen på iPhone. SITA Lab, som utgör den forskargrupp som arbetar med strategisk teknologi hos SITA, har bidragit med luftfartsexpertis till projektet. SITA Lab arbetar både självständigt och tillsammans med flygbolag och flygplatser samt även med företag som säljer ny teknologi i syftet att främja innovation inom branschen.

Kontaktinformation:
Lene Hald, presskontakt