Köpenhamns flygplats lanserar svensk iPhone-app

Report this content

Nordens största flygplats, Köpenhamns flygplats (CPH), lanserar nu en gratis svensk utgåva av sin första, framgångsrika iPhone-applikation. Den danska versionen laddas ner en gång i minuten och har blivit en stor succé. Applikationen är ett led i en större mobilstrategi som ska tillgodose passagerarnas behov av information ”on the move”.

Information om avgångar och ankomster samt översiktskarta över terminalerna. Det är exempel på de reseupplysningar man kan hitta i Köpenhamns flygplats nya iPhone-applikation som nu också finns i en svensk utgåva.

”Köpenhamns flygplats kallas ofta ’Sveriges näst viktigaste flygplats’, och med ca en miljon svenska passagerare om året, är det en lämplig beteckning. Den danska utgåvan av vår framgångsrika app har redan laddats ner flitigt av svenska iPhone-användare, och därför är det också naturligt att CPH nu lanserar en svensk utgåva”, säger Iben Eiby-Johannesen, Brand Equity Director, Köpenhamns flygplats, och tillägger att målet med den nya plattformen är att ge passagerarna en resupplevelse med mindre stress.

”Vi vill gärna möta våra passagerare där de finns, och iPhone har blivit en av de mest använda mobila teknologiska plattformarna. Vi vet samtidigt att många av våra passagerare söker information – både när de är hemma, när de är på väg till flygplatsen och när de befinner sig här. Med den nya iPhone-appen kan man alltid skaffa sig information – oavsett var man är”, säger Iben Eiby-Johannesen.

Dialog med passagerarna

Applikationen kan laddas ner gratis från Apples App Store, antingen via iTunes eller direkt till en iPhone. Mer än 30 000 personer har redan laddat ner den. Applikationen heter "CPH Airport". Man kan med hjälp av den bland annat kolla flygtider, få besked om flygavgångar och ankomster, se översikt över butiker, matställen och gångavstånd, boka och betala sin parkering samt anmäla sig till CPH:s nyhetsbrev. Som något nytt kan passagerarna dessutom recensera butiker och matställen, och sätta betyg på dem i form av stjärnor.

”Den nya appen ger oss en ny, innovativ plattform där vi kan skapa en dialog med passagerarna. Vi vill gärna veta vad passagerarna tycker om oss, så att vi i samarbete med butiker och matställen i shoppingcentret kan förbättra produkterna, om det skulle visa sig finnas behov av det”, säger Iben Eiby-Johannesen.

Fokus på mobila utvecklingsmöjligheter

”Vi har valt att den här gången fokusera på en app som är särskilt utvecklad för iPhone. Men vi utesluter inte att det blir en för t.ex. Android nästa gång. Undersökningar visar att man får den bästa lösningen genom att fokusera på en plattform i taget, i stället för att ta fram en lösning för två olika plattformar”, förklarar Iben Eiby-Johannesen.

CPH-applikationen har utvecklats i samarbete med det danska programvaruföretaget Novasa. CPH-applikationen lanserades i Danmark den 21 juli, och under de två första veckorna laddades applikationen ner mer än 20 000 gånger – eller en gång i minuten.

Köpenhamns flygplats introducerade i januari 2010 dessutom m.cph.dk som är en mobil miniversion av flygplatsens hemsida. Sajten är skapad särskilt med tanke på mobiltelefonernas små skärmar. 8 000–10 000 användare besöker sajten varje vecka.

Kontaktinformation:
Lene Hald Presskontakt