HMS Carlskrona klar för nya uppgifter och ny långfärd

Report this content

HMS Carlskrona klar för nya uppgifter och ny långfärd HMS Carlskrona överlämnades idag 2002-12-20 till kunden FMV efter en genomgripande uppgradering och modernisering, som pågått hos Kockums under ett års tid. Hon kan nu vara operativ till minst år 2020. Kostnaden för modifiering och översyn är cirka 200 miljoner kronor. Några av de större arbeten som utförts är ombygge av pentry och vissa expeditioner, installation av avgasrening för dieselmotorer, ny brandsläckningsinstallation, nytt datanät och ny ordertelefon av samma typ som på Korvett Visby, samt helikopterplattform för den internationella verksamheten. Flera av åtgärderna ingår i Försvarsmaktens program för miljöförbättrande åtgärder t.ex. katalytisk avgasrening. I uppgraderingen har också ingått omfattande stabilitetshöjande åtgärder. - Carlskrona är verkligen ett fartyg som vi på Kockums har en speciell känsla för, men det gäller nog alla som följer svenska marinen. Hon är byggd av Kockums och sjösattes 1980 och kom att ersätta Älvsnabben som skolfartyg och långresefartyg för kadettutbildningen. Hon har därmed förutom att hon är en operativ tillgång för Försvarsmakten och gjort enastående god PR för Sverige och svensk industri utomlands under sina turer. Nu ska hon snart gå på ännu en långtur och jag vill förstås passa på att önska fartygschefen och hans besättning lycka till, sade Kockums VD Martin Hagbyhn vid en ceremoni i samband med överlämnandet. - - - - - - - - - - För ytterligare information, kontakta Kockums informationsavdelning Kjell Göthe 070 - 583 95 44 eller Katarina Ketzénius 0455 - 68 34 68. Bilder finns på Kockums hemsida www.kockums.se Kockums står för marin högteknologi i världsklass - på ytan och under. Vi konstruerar bygger och underhåller ubåtar och örlogsmarina system med avancerad stealth-teknik. Andra framgångsrika produkter är det luftoberoende Stirling-systemet, ubåtsräddningssystem och minröjningssystem. Division Ubåt finns i Malmö och Division Ytfartyg med all produktion i Karlskrona. Kockums har 1200 anställda i Sverige och ingår i tyska HDW-koncernen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/20/20021220BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/20/20021220BIT00490/wkr0002.pdf