Klart med licensavtal mellan Kockums/HDW och Northrop Grumman

Klart med licensavtal mellan Kockums/HDW och Northrop Grumman Kockums fördjupar nu sitt samarbete med den amerikanska försvarsindustrikoncernen Northrop Grumman Ship Systems (NGSS). Ett licensavtal som gäller smygtekniken och det kommersiella samarbetet mellan Kockums, dess moderbolag HDW, Howaldtswerke Deutsche Werft AG, och NGSS är klart. Det har arbetats fram i sina detaljer de senaste månaderna. Just idag är det sjösättning av den andra korvetten i Visby- serien, HMS Helsingborg, i Karlskrona. Dopförrättare är försvarsminister Leni Björklund. Avtalet tillåter NGSS att använda Kockums teknik med kolfiber och kunskap och erfarenhet inom smygtekniken. Kockums är sedan tidigare med i det team som NGSS satt upp för att vara med och tävla i den upphandling av smygfartyg som pågår i USA. - Det är förstås mycket glädjande att vårt samarbete med NGSS fördjupas och det är en stor framgång för oss att vi är med och tävlar i deras team. Det är ett kvitto på att vi ligger på framkant när det gäller smyg- och kompositteknik. Jag är också övertygad om att vi har mycket erfarenhet och kunnande att dela med oss av och att vårt samarbete därför kommer att kunna bli framgångsrikt kommersiellt. Avtalet är bra inte bara för Kockums utan det stärker också svensk försvarsindustri och dess ställning på världsmarknaden, säger Kockums VD Martin Hagbyhn. USA gör en rejäl satsning på materiell förnyelse i sitt försvarsbeslut och Kockums är med i NGSS lag och tävlar om Littoral Combat Ships (LCS) för US Navy, men också i programmet "Deepwater" för amerikanska kustbevakningen. I båda fallen rör det sig om smygfartyg i kolfiber. På plats vid sjösättningen av HMS Helsingborg finns från amerikansk sida konteramiral Joy Foley, Northrop Grumman och Bob Conrad, som är Program Manager för LCS och lagledare i teamet. Avtalet som nu är klart mellan industrin förutsätter regeringens godkännande. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - För mer information, kontakta Kockums informationschef Kjell Göthe, tel 0734 - 34 28 88. Kockums står för marin högteknologi i världsklass - på ytan och under. Vi konstruerar, bygger och underhåller ubåtar och örlogsmarina system med avancerad stealth-teknik. Andra framgångsrika produkter är det luftoberoende Stirling-systemet, ubåtsräddningssystem och minröjningssystem. Division Ubåt finns i Malmö och Division Ytfartyg med all produktion i Karlskrona. Kockums har 1200 anställda i Sverige och ingår i tyska HDW-gruppen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/27/20030627BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/27/20030627BIT00060/wkr0002.pdf