Kockums och BTH inledernytt samarbetsprojekt

Kockums och BTH inleder nytt samarbetsprojekt Tar tillsammans tekniksprång i det nätverksbaserade försvaret Kockums AB (KAB) och Blekinge Tekniska Högskola (BTH) inleder idag ett samarbete på hög teknisk nivå i ett projekt som gäller utvecklingen av tjänster och förmågor för det nya nätverksbaserade försvaret. Kockums VD Martin Hagbyhn och rektor Lars Haikola vid Blekinge Tekniska Högskola skrev under ett samarbetsavtal på Kockums i Karlskrona torsdagen den 13 maj 2004. Avtalet kommer i förlängningen att innebära att Kockums kommer att kunna erbjuda mycket avancerade tjänster som efterfrågas i det moderna insatsförsvaret. I det framtida försvaret kommer människor, farkoster, sensorer och insatsresurser att behöva länkas samman i flexibla nätverk för att skapa lämpliga förmågor. Allt fler organisationer, med för samhället viktiga funktioner, kommer att samordna sina respektive förmågor inom ramarna för sådana nätverk. Eftersom både BTH och KAB ligger tekniskt mycket långt framme inom området med forskning och utveckling kan vi därför i detta projekt tillsammans ta ett rejält tekniksprång. Projektet kommer att drivas av utvecklingschef Pär Dahlander (KAB) och professor Rune Gustavsson (BTH). Teknisk projektledning utförs av Jens-Olof Lindh (KAB) och Martin Fredriksson (BTH). - - - - - - - - - - - - - - - För ytterligare information, kontakta Kockums informationsavdelning, Kjell Göthe telefon 0455-68 38 88, mobilt 0734-34 28 88 eller Katarina Ketzénius 0455-68 34 68, mobilt 0734-34 24 68. Kockums står för marin högteknologi i världsklass - på ytan och under. Vi konstruerar, bygger och underhåller ubåtar och örlogsmarina ytfartyg med avancerad stealth-teknik. Andra framgångsrika produkter är det luftoberoende Stirling-systemet, ubåtsräddningssystem och minröjningssystem. Division Ubåt finns i Malmö och Division Ytfartyg, med all produktion, i Karlskrona. Kockums ingår i tyska HDW-gruppen. Blekinge Tekniska Högskola är Sveriges mest profilerade högskola med fokus på tillämpad IT och hållbar utveckling av näringsliv och samhälle. Inom Avdelningen för Interaktion och Systemdesign bedriver vi utbildning, forskning och utveckling på hög internationell nivå inom tillämpningsområden som kritiska infrastrukturer, nätverksbaserat försvar, informationssäkerhet, mediautveckling och distribuerad vård. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040513BIT21240/wkr0009.pdf Pressmeddelande och Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040513BIT21240/wkr0011.pdf Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/13/20040513BIT21240/bild.html Bilder