Koenigsegg Group AB sluter MOU med Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd (BAIC) angående SAAB Automobile AB

Report this content

9 september, 2009 Koenigsegg Group AB har slutit en avsiktsförklaring (MOU) med Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd. (“BAIC”) för att tillsammans hitta tillväxtmöjligheter på den kinesiska och internationella marknaden för SAAB Automobiles och BAIC:s produkter. Inom ramen för avsiktsförklaringen är planen att BAIC skall bli en minoritetsägare i Koenigsegg Group. Koenigsegg Group kommer att äga 100 procent av SAAB Automobile AB. Avsikten är att teckna ett slutligt avtal senare i år. På grund av undertecknade konfidentialitetsavtal, så kan inga ytterligare fakta diskuteras för närvarande. Den svenska regeringen har blivit fullt informerad om denna avsiktsförklaring. ”Det här är ett viktigt steg på vägen till ett nytt Saab. Vi har en väl genomarbetad affärsplan, ett viktigt partnerskap och vi är nu redo att gå vidare utan statlig finansiering”, säger Christian von Koenigsegg, VD Koenigsegg Group AB. Koenigsegg Group fokuserar nu på de pågående diskussionerna med den svenska riksgälden om de statliga garantierna för det lån som SAAB Automobile har ansökt om hos den europeiska investeringsbanken (EIB). För frågor kontakta: Christian von Koenigsegg Koenigsegg Group Tel: +46 431 45 44 60 Email: info@koenigsegg.se Om Koenigsegg Group AB: Koenigsegg Group AB är ett konsortium av privata investerare med industriell bakgrund såväl som entrerprenörsbakgrund. Augie K. Fabela II, en amerikansk entreprenör som är en av grundarna av Vimpelcom (NYSE: VIP), är majoritetsägare i konsortiet. I konsortiet ingår också den norske entreprenören Bård Eker och Christian von Koenigsegg, grundaren av Koenigsegg Automotive AB. Koenigsegg Group är en långsiktig investerare med en vision att ge ny kraft åt Saabs varumärke och omvandla Saab Automobile till ett fristående självständigt företag. Om BAIC: Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd, med huvudkontor i Peking är en av de ledande biltillverkarna i Kina. Bolaget grundade Beijing Jeep Corporation 1983, det första kinesisk-amerikanska joint venture i bilbranschen med American Motors (AMC). Under de senaste 30 åren har BAIC framgångsrikt byggt upp samarbeten med två biljättar. Totalt finns det fler än 20 joint venture inom BAIC som tillverkar bilar eller reservdelar till bilar. Idag är BAIC en av Kinas mest konkurrenskraftiga biltillverkare, med fyra biltillverkande dotterbolag och med en produktportfölj som innefattar personbilar, stadsjeepar samt kommersiella fordon. BAIC är en av Kinas snabbast växande biltillverkare. Från januari till augusti sålde BAIC 792 550 fordon, med en tillväxt på 42,4 procent på årsbasis. Den totala försäljningen av bilar väntas uppgå till 1,13 miljoner i år.