Koenigsegg återtar fullt ägande över produktionsbolaget för Gemera

Report this content

Ängelholm, (6 september 2021) – Koenigsegg meddelade idag att man köper tillbaka NEVS 65% andel i det gemensamma bolaget Meneko som bygger den 4-sitsiga supersportbilen Koenigsegg Gemera.

Koenigsegg blir i och med detta ensam ägare till företaget. Koenigsegg ingick partnerskapet med NEVS 2019. Målet var att parallellt med den egna kärnverksamheten utveckla volymmodeller med fokus på eldrift och CO2-neutrala motorer.

Förvärvet av NEVS ägande i Meneko innebär en konsolidering av tillväxten i egen bok och är i linje med Koenigseggs strategi att ha helt integrerad utveckling och produktion.

“Koenigseggs starka och stabila tillväxt både operationellt och finansiellt gör det möjligt för oss att köpa tillbaka NEVS andel i Meneko och bli ensam ägare till verksamheten”, säger Christian von Koenigsegg – bolagets VD och grundare. ”När vi, inför tillverkningen av Gemera, nu investerar tungt i nya anläggningar, kompetens och infrastruktur är detta ett viktigt steg i vår tillväxt. Förvärvet ger oss utrymme att planera bredare i investeringsprocessen.”

”Jag vill tacka NEVS och deras fantastiska medarbetare för samarbetet så här långt med Gemera. Trots att vi nu köper tillbaka vår andel ser jag fram emot ett fortsatt operativt samarbete med NEVS både i detta och i andra projekt” avslutar Christian von Koenigsegg.

”Gemera är en unik bil och det har varit ett otroligt fint och givande samarbete i projektet med Koenigsegg” säger Stefan Tilk, VD på NEVS. ”Vi ser fram emot att fortsätta följa Koenigseggs utveckling och våra fortsatta operativa samarbeten i detta och nya projekt.”

Koenigsegg planerar att bygga 300 exemplar av Gemera i en ny och modern anläggning som redan börjat byggas i anslutning till Koenigseggs nuvarande fabrik i Ängelholm. Beräknad produktionsstart är 2023.

Gemera är världens första Mega-GT – en bil som kombinerar superbilsprestanda med plats för fyra personer och bagage. Den är också företagets första fyrsitsiga modell och en hybrid där förbränningsmotorn är anpassad för fossilfria bränslen.

Kontaktperson:
Melissa Zhuo

PR & Kommunikationschef

melissa.zhuo@koenigsegg.com

Koenigsegg Automotive AB grundades av Christian von Koenigsegg 1994 och är idag världsledande inom utveckling och tillverkning av extrema prestandabilar. Företaget är baserat i Ängelholm och har ca 500 anställda. Läs berättelsen om Koenigsegg här: https://www.koenigsegg.com/koenigsegg-the-company/