Bolagsstyrningskollegiets årsrapport:Kollegiet vill bromsa EU-regler – Höjd kvalitet i svensk bolagsstyrning

Kollegiet för svensk bolagsstyrning kräver att den som vill införa ny reglering för börsbolag ska kunna bevisa att nyttan av ny reglering överstiger kostnaden.

Av Kollegiets årliga undersökning av den svenska kodens tillämpning framgår att bolagsstyrningen förbättrats ytterligare. Svensk bolagsstyrning håller världsklass, säger Christer Gardell, Managing Partner i Cevian Capital i en intervju.

Dock påpekas brister i kodtillämpningen bl a avseende valberedningarnas yttrande avseende styrelsernas sammansättning.

Av Kollegiets Årsrapport 2012 framgår att Kollegiet under verksamhetsåret aktivt verkat för att hålla tillbaka och förenkla regler som emanerar från EU. En handlingsplan om bolagsstyrning väntas från EU under hösten 2012 och Kollegiet är berett att också försöka påverka dess genomförande för att slå vakt om den svenska bolagsstyrningsmodellen och självregleringens roll.

– Nyttan med ny reglering måste överstiga kostnaden. EU-kommissionens initiativ inom bolagsstyrningen har inte alltid uppfyllt detta krav, säger Hans Dalborg, ordförande i Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

I Kollegiets uppföljning av hur koden tillämpats under år 2011 har 248 noterade bolag undersökts. Av undersökningen framgår att de bolag som ska tillämpa koden gör detta. Kodens princip ”följ eller förklara” ger bolagen möjlighet att avvika från regler om de förklarar varför och informerar om den egna lösningen. Informationsvärdet i förklaringarna har förbättrats, men att antalet förklaringar stadigt minskar är oroväckande. Kollegiet framhåller att fler bolag borde pröva om egna lösningar passar bolaget bättre än Kodens standardlösning. Svenska bolag lämnar generellt sett mycket bra information om sin bolagsstyrning.

Samtidigt pekar Kollegiets undersökning på områden som kan förbättras:

– Valberedningarna ska enligt koden eftersträva en jämn könsfördelning och de ska lämna en motivering till sina förslag. Vi konstaterar att motiveringarna i alltför många fall är bristfälliga eller rentav obefintliga. Vad ägarna behöver veta är om valberedningen verkligen ansträngt sig att söka lämpliga styrelsekandidater på alla kompetensområden Även bolagens detaljinformation i bolagsstyrningsrapporterna och på hemsidorna kan förbättras, liksom styrelsens yttrande över bolagsets ersättningssystem, säger Björn Kristiansson, verkställande ledamot i Kollegiet.

I debattsektionen UTBLICK varnar Christer Gardell för insiderinformation i valberedningarna men säger i en intervju:

– Vi vill ha corporate governance med system, struktur och traditioner som vi kan lita på. Därför har vi avstått från att investera i länder i södra Europa. Svensk bolagsstyrning håller världsklass.

De avgående ledamöterna Lars-Erik Forsgårdh, Marianne Nilsson och Andes Ullberg redovisar sin syn på Kodens utveckling och konstaterar bland annat:

• Nu när bolagen vant sig vid Koden förenklar den formalia.
  • Bolagens CSR-arbete borde täckas av bolagskoden.
  • Det behövs även en uppförandekod för ägare.

Rapporten i sin helhet finns på Kollegiets hemsida www.bolagsstyrning.se.

Frågor besvaras av:
Björn Kristiansson, verkställande ledamot

Tel: +46 760 00 00 78
bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se

Hans Dalborg
Tel: +46 8 614 78 01

Kollegiet för svensk bolagsstyrning | Box 160 50  |  103 21 Stockholm |

Telefon +46 8 506 126 06  |  Fax +46 8 506 126 06  info@bolagsstyrning.se  |www.bolagsstyrning.se

Taggar: