Förslag till reviderade takeover-regler

Kollegiet för svensk bolagsstyrning offentliggör idag förslag till reviderade takeover-regler. Reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

De förändringar som gjorts i regelverken är dels en anpassning till det uppdaterade prospektregelverket, främst i Bilagan till regelverken, dels en inarbetning av Aktiemarknadsnämndens praxis i olika frågor som rör takeovers. Bland dessa kan följande nämnas:

• En budgivare får inte villkora sitt bud av målbolagets framtida finansiering.
  • Förutsättningarna för att förkorta acceptfristen – det krävs att målbolagsstyrelsens inställning först efterfrågas, och ska en förkortning göras under pågående acceptfrist krävs att budgivaren särskilt förbehållit sig den rätten.
  • Föraffärsreglerna förtydligas – om en föraffär sker med betalning i onoterade aktier måste ett aktievederlagsalternativ alltid erbjudas, vid äventyr att föraffären annars får struktureras på annat sätt. Vidare förtydligas att även arrangemang som ger budgivaren en finansiell exponering motsvarande ett aktieinnehav i målbolaget omfattas av föraffärsreglerna, samt att sådana arrangemang i vissa fall kan strida mot god sed på aktiemarknaden om de kan betraktas som ett kringgående av budpliktsreglerna. Ett exempel på det senare kan vara en aktieägares ökade exponering via en kapitalförsäkring som innebär att de underliggande aktierna passiviseras, vilket får till följd att aktieägarens egna innehav överstiger budpliktsgränsen om man bortser från de passiviserade aktierna.
  • Ersättning till målbolagsstyrelsens ledamöter – i reglerna görs ett förtydligande om att det ankommer på aktieägarna att bestämma om det ska kunna utgå ett extra arvode för arbetet med ett uppköpserbjudande.

Kollegiet har överlämnat sitt förslag till reviderade regler till Nasdaq Stockholm och Nordic Growth Market NGM. De reviderade reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021. Kollegiet kommer också att, med ikraftträdande samtidigt som börsernas takeover-regler, utfärda en reviderad version av takeover-reglerna för handelsplattformarna Nasdaq First North Growth Market, Nordic SME och Spotlight Stock Market. Dessa regler kommer liksom tidigare att vara i allt väsentligt likalydande med börsernas takeover-regler.

Förslaget till nya regler har utarbetats av en arbetsgrupp bestående av Aktiemarknadsnämndens direktör, adj. professorn Rolf Skog, advokaten Erik Sjöman samt Björn Kristiansson från Kollegiet i nära samråd med en brett sammansatt referensgrupp.

De fullständiga förslagen till reviderade takeover-regler finns tillgängliga på Kollegiets webbplats www.bolagsstyrning.se.

Björn Kristiansson, bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se, tfn. 076-770 37 47