Förtroendet för bolagsstyrningen ökar

PRESSMEDDELANDE    2011-03-14

Förtroendet för svensk bolagsstyrning ökar både hos allmänheten och bland kapitalmarknadens aktörer. Det framgår av Kodbarometern 2010 som nu presenteras av Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Förtroendet hos allmänheten har ökat på alla punkter men är fortsatt lägst vad gäller ersättningar till bolagsledningarna. Bland kapitalmarknadens aktörer är styrelseordförande mest positiva till de senaste förändringarna av bolagsstyrningskoden och Vd:ar i bolag som använt Koden för första gången mest negativa.

– Efter ett tapp under finanskrisen har förtroendet hos allmänheten för hur börsföretagen sköts vänt och ligger nu högre än före krisen. Vikten av god bolagsstyrning och Kodens betydelse för denna vinner ökat stöd hos kapitalmarknadens aktörer, noterar Per Lekvall, verkställande ledamot i Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Allmänheten

Förtroendet hos allmänheten för hur de svenska företagen sköts har förbättrats väsentligt sedan 2008 års mätning, från -0,26 till +0,34 på en sjugradig skala. Ökningen i förtroende är störst hos dem som äger aktier.

Tilltron till företagens ekonomiska information får högst medelvärde: +0,45 mot +0,03 år 2008. Även företagens etiska uppträdande ges högre betyg, +0,13 jämfört med -0,15 i 2008 års undersökning.

Omdömet om företagsledningarnas ersättningar är det mest negativa av de frågor som ställdes i undersökningen även om det förbättrats från -1,24 år 2008 till -0,82 år 2010.

Kapitalmarknaden

Förtroendet hos kapitalmarknadens aktörer för att de svenska börsbolagen sköts i ägarnas intresse har ökat till 1,91 jämfört med 1,83 år 2008 men ligger fortfarande något under 2005 års värde 2,02. Skillnaderna mellan åren är dock små och inte statistiskt signifikanta.

Svensk bolagsstyrning i en internationell jämförelse får relativt gott betyg, i genomsnitt 1,47 i en uppåtgående trend sedan undersökningarna inleddes år 2005.

Det har också skett en kontinuerlig höjning av aktörernas bedömning av bolagsstyrningskodens betydelse för riskkapitalförsörjningen. Mest positiva är styrelseordförande, där omdömet höjts till 4,11 på en 7-gradig skala (3,26 år 2008).

Fler respondenter än tidigare ser i år en fördel av att följa Koden. Styrelseordförande är mest positiva. VD:ar i bolag som använt koden för första gången är mest negativa.

Kodbarometern för allmänheten genomfördes 2 – 8 november 2010 av NOVUS Opinion. Urvalet omfattar 1 000 svenskar, 16 år och äldre. Undersökningen avseende kapitalmarknaden, som genomförts av Hallvarsson & Halvarsson, omfattar 123 större ägare, andra kapitalmarknadsaktörer samt styrelseordförande respektive verkställande direktörer vid bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholm och NGM Equity.

Undersökningarna redovisas i sin helhet på Kollegiets hemsida www.bolagsstyrning.se.

Ytterligare information:
Per Lekvall, verkställande ledamot, tel 0707-51 90 99