Inbjudan att lämna synpunkter på takeoverreglerna

Kollegiet tog förra året över Näringslivets Börskommittés (NBK) arbetsuppgifter, vilket bl.a. innebar att takeoverfrågorna (frågor om offentliga uppköpserbjudanden) nu ligger på Kollegiets bord. De nu gällande takeoverreglerna (se på respektive marknadsplats webbplats) trädde i kraft

• den 1 oktober 2009 på de reglerade marknaderna NASDAQ OMX Stockholm och NGM Equity, och
  • den 1 januari 2010 på handelsplattformarna AktieTorget, First North och Nordic MTF.

Kollegiet har beslutat att göra en begränsad översyn av reglerna och tillkallat Rolf Skog som utredare. En brett sammansatt referensgrupp kommer att medverka i arbetet.

De svenska takeoverreglerna har sin förebild i den brittiska takeover-koden, vilken är föremål för en översyn. Den brittiska översynen kommer sannolikt att leda till skärpta regler för s.k. transaktionsavtal mellan budgivare och målbolag, innefattande en stark begränsning av möjligheten att använda break fee-konstruktioner.

I den svenska översynen ska utvecklingen i Storbritannien beaktas. Därutöver kan översynen förväntas komma att avse bland annat följande frågeställningar.

• Om budgivaren får avvika från ett tidigare uttalande, t.ex. om att inte höja priset i budet.
  • Om budgivaren i vissa fall kan vara skyldig att förlänga acceptfristen eller erbjuda återkallelserätt efter acceptfristens utgång.
  • Om reglerna beträffande för-, sido- och efteraffärer ska tillämpas på kontantavräknade optioner eller andra finansiella arrangemang, eller vid teckning i en riktad emission.

Innan arbetet påbörjas vill Kollegiet få in synpunkter på de nuvarande reglerna.

Synpunkter på ovan nämnda och andra delar av regelverket kan, till och med fredagen den 16 september 2011, lämnas på info@bolagsstyrningskollegiet.se.

Frågor besvaras av:
Rolf Skog,