Kollegiet avser inte att utöka personkretsen för ersättningsrapporterna

Kollegiet för svensk bolagsstyrning har i Svensk kod för bolagsstyrning utvidgat den personkrets som kravet på att upprätta ersättningsriktlinjer enligt aktiebolagslagen gäller för. Utvidgningen innebär att de ersättningsriktlinjer som bolagsstämman ska godkänna även ska omfatta andra personer i bolagsledningen än VD och vice VD. Kollegiet avser inte att på motsvarande sätt utvidga personkretsen som ska omfattas av bolagens ersättningsrapporter.

I juni 2019 trädde nya regler i aktiebolagslagen (”ABL”) i kraft, som bland annat innehåller krav på de noterade bolagen att ta fram och besluta om ersättningsriktlinjer respektive ersättningsrapporter för vissa ledande befattningshavare. Enligt ABL är personkretsen som ska omfattas begränsad till verkställande direktör, vice verkställande direktör, styrelseledamöter och suppleanter för dessa. Enligt den ändring av punkten 9.9 i Svensk kod för bolagsstyrning (”Koden”) som trädde i kraft vid årsskiftet 2019/20 ska ABLs regler om ersättningsriktlinjer tillämpas även för andra personer i bolagets ledning. Någon utvidgning av personkretsen gjordes däremot inte när det gäller ersättningsrapporterna.

Kollegiet för svensk bolagsstyrning (”Kollegiet”) har aviserat att man arbetar med att ta fram en ny rekommendation om ersättningar, som ska samla de bestämmelser om ersättningar som idag finns på olika platser i självregleringen, inklusive i Koden. Kollegiet meddelar härmed att man inte heller i den nya rekommendationen avser vidga personkretsen som ska omfattas av bolagens ersättningsrapporter över sådan utbetald och innestående ersättning som omfattas av riktlinjerna.

När det gäller ersättningsrapporten finns det skäl som talar mot en individuell redovisning av samtliga ersättningar. Bland annat skulle en utvidgning av personkretsen i ersättningsrapporten innebära en stor administrativ börda för bolagen, samtidigt som den eventuella nyttan av en sådan utvidgning skulle vara begränsad, inte minst med hänsyn till att bolagets revisor inför årsstämman också ska avlämna ett yttrande om huruvida ersättningsriktlinjerna följts. Mot att utvidga personkretsen i ersättningsrapporterna talar också det intrång i den personliga integriteten som en sådan utvidgning skulle innebära för de ledande befattningshavarna, då rapporten ska hållas tillgänglig online under en tioårsperiod. Kollegiets beslut att i Koden vidga personkretsen som ersättningsriktlinjerna ska upprättas för men att inte på motsvarande vis vidga kretsen för ersättningsrapporten ligger också i linje med de förslag om reglering som lämnades i promemorian Direktivet om ett ökat aktieägarengagemang – Förslag till genomförande i svensk rätt (Ds 2018:15).

Björn Kristiansson, bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se, tfn. 076-770 37 47.