Kollegiet ser över takeoverreglerna

2011-05-26 Pressinformation

Kollegiet för svensk bolagsstyrning har beslutat att inleda en mindre översyn av takeoverreglerna. Bland annat ska regler för avtal som träffas mellan budgivare och målbolag gås igenom.

De nu gällande takeoverreglerna trädde i kraft den 1 oktober 2009 på NASDAQ OMX Stockholm respektive NGM Equity. Motsvarande regler för First North, Nordic MTF och AktieTorget trädde i kraft den 1 januari 2010.

Kollegiet tog förra året över Näringslivets Börskommittés (NBK) arbetsuppgifter och har nu beslutat att inleda en översyn av de regler om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”takeoverreglerna”) som NBK tidigare tagit fram.

- Även om de nya takeoverreglerna, som tillkom efter ett omfattande revideringsarbete, i allt väsentligt fungerar bra, kan det på några enstaka punkter behövas en ”finputsning”, säger Kollegiets verkställande ledamot Björn Kristiansson.

Översynen avser reglernas tillämplighet när målbolaget, dvs det bolag vars aktier budet avser, inte är svenskt. Ett annat exempel är reglerna om acceptfrist, där det i vissa situationer skulle kunna vara motiverat att budgivaren tvingades förlänga tiden för aktieägarna att acceptera budet. Ett tredje exempel rör vilket budpris som ska gälla om ett budpliktsbud utlösts av en riktad emission.

De svenska takeoverreglerna har sin förebild i den brittiska takeover-koden. Den brittiska takeover-panelen har initierat en översyn av vissa delar av takeover-koden som kan leda till skärpta regler avseende bland annat så kallade transaktionsavtal mellan budgivare och målbolag, innefattande en stark begränsning av möjligheten att använda så kallade break fee-konstruktioner, dvs avtal som innebär att målbolaget ska betala en viss summa till budgivaren om budet inte fullföljs.

- Transaktionsavtal av detta slag förekommer i ökande utsträckning på den svenska marknaden, framför allt vid utländska bud på svenska företag och takeoverreglerna är på den punkten förhållandevis oprecisa, säger Björn Kristiansson.

Kollegiet avser att tillkalla Rolf Skog som utredare och att tillsätta en brett sammansatt referensgrupp. Vidare avser Kollegiet att genomföra en öppen hearing avseende det nuvarande regelverket. Översynen väntas vara klar sommaren 2012. Ytterligare information kommer att lämnas när arbetet påbörjas.

Björn Kristiansson, verkställande ledamot, 076-000 00 78