Kollegiet vill att börsbolagen ska informera bättre och vill ha synpunkter på Koden inför genomgång

Börsbolagen har fått brev från Kollegiet för Svensk Bolagsstyrning om hur de tillämpar Koden. Bakgrunden är Kollegiets undersökning under våren som visar på försämrad informationsgivning i bolagsstyrningsfrågor.

Efter rundabordssamtal med ett 40-tal användare konstaterar Kollegiet att Koden i stort sett fungerar bra. Kollegiet efterlyser ytterligare synpunkter på Koden inför en kommande genomgång.

Kollegiet konstaterade i sin senaste årsrapport att många bolag brister i tillämpningen av Svensk kod för bolagsstyrning och att bolagens informationsgivning för första gången försämrats, framför allt vad gäller förklaringar till avvikelser och valberedningarnas motiveringar.

Kollegiet har därför skickat ett brev till samtliga börsbolag om tillämpningen av Koden.

– Vi vill att bolagen skärper upp sin informationsgivning i bolagsstyrningsfrågor. Detta är viktigt för att investerarna, inte minst de utländska, ska känna ett fortsatt högt förtroende för bolagsstyrningen i svenska bolag, säger Björn Kristiansson, verkställande ledamot i Kollegiet.

Kollegiet har också vid ett antal dialogmöten med kodanvändare fått synpunkter på Koden och hur den tillämpas av bolagen:

• Ägarna måste ta sin roll i valberedningarna på allvar och utse kompetenta valberedningsledamöter. Den övervägande majoriteten vill dock värna om den svenska modellen med ägarutsedda valberedningsledamöter.
  • Rekryteringen av kvinnor till börsbolagens styrelser anses för svag trots tydliga skrivningar i Koden. Detta medför en risk för kvoteringslagstiftning, som anses vara en inskränkning i äganderätten.
  • Riskkontrollen i bolagen kan stärkas – det är de många riskerna, som inte upptäcks i tid, som ger förtroendeskador vilka indirekt drabbar alla bolag.
  • Styrelseordförandens roll har utvidgats – men arvodena har inte utvecklats i takt med ökade krav.
  • Incitamentsprogram tar för mycket tid – ska de verkligen beslutas av bolagsstämman? Borde inte styrelsen ha ansvaret och tvingas stå till svars för detta?
  • Antalet styrelseuppdrag måste regleras via valberedningarna och inte i lag eller i koden. En generell begränsning skulle främst drabba mindre börsbolags kompetensförsörjning.
  • Det vore önskvärt om Kollegiet kunde bli mer aktivt genom att hårdare driva svenska intressen i Bryssel.

- Slutsatsen är att Koden i huvudsak är ändamålsenlig men att bolagens tillämpning av den kan förbättras, inte minst när det gäller valberedningsarbetet. Sammanfattningsvis vill inte de personer vi talat med se några större förändringar i Koden, säger Hans Dalborg, ordförande i Kollegiet för svensk bolagsstyrning.

Kollegiet efterlyser nu ytterligare synpunkter på Koden fram till och med den 15 november 2013. Därefter avser Kollegiet att överväga behovet av kodändringar. Slutsatserna kommer att redovisas vid ett högnivåsymposium den 4 december 2013.

Ytterligare information och kommentarer

Hans Dalborg, ordförande, telefon +46 8 614 78 01

Björn Kristiansson, verkställande ledamot, telefon +46 760 00 00 78

Frågor och synpunkter på Koden ställs till:

Björn Kristiansson, verkställande ledamot, telefon +46 760 00 00 78

bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se