Nya anvisningar ändrar Svensk Kod för Bolagsstyrning

Kollegiet för Svensk Bolagsstyrning meddelar i dagarna ytterligare anvisningar om hur bolagsstyrningskoden skall tolkas och tillämpas.

En referenskod med samtliga anvisningar kommer att göras tillgänglig på Kollegiets hemsida och hållas kontinuerligt uppdaterad.

Bakgrunden till de nya anvisningarna är ny lagstiftning som för svenska aktiebolag ersätter vissa av kodens regler och att viss oklarhet rått om tolkningen av några kodregler.

I anvisning 3-2006 konstateras att nya bestämmelser i aktiebolagslagen och årsredovisnings-lagen om bolagsstämmans beslut i fråga om ersättningar till styrelsen och om riktlinjer för ersättningar till bolagsledningen för bolag som omfattas av dessa lagar ersätter motsvarande regler i koden.

I anvisning 2-2006 konstateras att några regler tolkats olika av bolagen i fråga om när en avvikelse skall anses ha skett som enligt principen ”följ eller förklara” skall redovisas och förklaras. När det gäller möjlighet att delta i bolagsstämma på distans och simultantolkning av stämmoförhandlingar behövs ingen förklaring om man avstår från detta enligt kodens kriterier. Bolag som i enlighet med koden på grund av styrelsens begränsade storlek väljer att låta hela styrelsen utgöra revisions- respektive ersättningsutskott behöver heller inte redovisa och förklara detta.

För att skapa tydlighet om kodens tillämpning sammanför Kollegiet sina kommentarer till tillämpningen av koden i en serie numrerade anvisningar. För att säkerställa klarhet om vilken lydelse av olika kodregler som vid varje tidpunkt är gällande kommer en referenskod att införas på Kollegiets hemsida. I denna referenskod kommer varje regel som berörs av en anvisning att markeras och följas av en text som hänvisar till den aktuella anvisningen och förklarar dess huvudsakliga innebörd.

Kollegiet för Svensk Bolagsstyrning förvaltar den svenska bolagsstyrningskoden genom att följa upp hur koden fungerar för de berörda bolagen, informera om och bidra till en ändamålsenlig tillämpning av koden, göra förtydliganden och justeringar då så är påkallat och genom att då tiden är mogen svara för en större översyn av koden.