Reviderad bolagsstyrningskod träder i kraft den 1 januari 2024

Kollegiet för svensk bolagsstyrning offentliggör idag en reviderad version av Svensk kod för bolagsstyrning som träder i kraft den 1 januari 2024.

Den gällande bolagsstyrningskoden trädde i kraft den 1 januari 2020. Mot bakgrund av den tid som förflutit sedan den senaste revisionen har Kollegiet under 2023 genomfört rundabordssamtal med kodanvändare för att identifiera behov av regelförändringar. Den övergripande slutsatsen från dessa aktiviteter är att Koden i huvudsak fungerar bra, och att några större förändringar inte erfordras.

Ett skäl för en översyn är EU-kommissionens fortsatta arbete på bolagsstyrningsområdet, vilket bland annat inkluderar de kommande kraven på en särskild hållbarhetsrapport som nu arbetats in i Koden. Vidare har Kollegiet, mot bakgrund av den kommande lagstiftningen om digitala bolagsstämmor, övervägt för- och nackdelar med helt digitala bolagsstämmor i börsbolagen. Kollegiet välkomnar de möjligheter ny teknik kan medföra för att skapa förutsättningar för så många aktieägare som möjligt att delta vid bolagsstämma. Samtidigt är det Kollegiets uppfattning att det fysiska mötet mellan bolagsledning och aktieägare utgör en viktig del av den svenska bolagsstyrningsmodellen, och en ny kodregel om att börsbolag alltid ska hålla fysiska stämmor (även om andra former för deltagande vid stämman erbjuds parallellt) har därför införts i Koden. Utöver detta har följderna av de internationella röstningsrådgivarnas rekommendationer gett avtryck i Kodens inledningsavsnitt.

Den reviderade bolagsstyrningskoden träder i kraft den 1 januari 2024. De tillägg i Koden som avser hållbarhetsrapporter träder i kraft i enlighet med övergångsbestämmelserna i den föreslagna lagstiftningen.

Den reviderade bolagsstyrningskoden finns tillgänglig på Kollegiets webbplats www.bolagsstyrning.se.

Björn Kristiansson, bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se, tfn. 076-770 37 47, eller Tobias Hultén, tobias.hulten@bolagsstyrningskollegiet.se.

Kollegiet för svensk bolagsstyrning ingår som ett av fem sakorgan i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden, där samtliga organ för näringslivets självreglering inom detta område samlats, se www.godsedpavpmarknaden.se.