Svensk kod för bolagsstyrning – återinförande av de särskilda tillämpningsföreskrifterna

Med anledning av spridningen av det virus som orsakar covid-19 meddelade Kollegiet genom en tillämpningsföreskrift initialt utfärdad den 31 mars 2020 att Kodens punkt 1.1-1.3 inte behöver tillämpas under rådande omständigheter och att det inte heller utgör någon avvikelse från Koden om reglerna inte tillämpas. Tillämpningsföreskriften förlängdes sedermera och gällde oförändrat även under hela 2021. Kollegiet har beslutat att tillämpningsföreskriften ska fortsätta att gälla oförändrat även under hela 2022.

Reglerna i fråga uppställer krav beträffande föravisering av stämmotidpunkt, styrelseledamöters närvaro vid års- och bolagstämma samt framtagande av förslag till ordförande vid årsstämma.

Kollegiets tillämpningsföreskrift påverkar inte styrelsens och VD:s skyldighet att vid bolagsstämma ha beredskap för att kunna lämna upplysningar till aktieägarna och fatta erforderliga beslut. På vilka sätt en sådan beredskap kan organiseras är en aktiebolagsrättslig fråga som inte ankommer på Kollegiet att bedöma.

Björn Kristiansson, bjorn.kristiansson@bolagsstyrningskollegiet.se, tfn. 076-770 37 47.

Kollegiet för svensk bolagsstyrning ingår som ett av fem sakorgan i Föreningen för god sed på värdepappersmarknaden, där samtliga organ för näringslivets självreglering inom detta område samlats, se www.godsedpavpmarknaden.se.

www.bolagsstyrning.se