Artbevarande i fokus när Sveriges djurparker möts på Kolmården i veckan

Svenska djurparker besöks årligen av 7-8 miljoner människor. I veckan träffas Svenska djurparksföreningens medlemmar på sin årskonferens som arrangeras på Kolmården. I år är temat "bevarande och kommunikation".

Svenska djurparker genomgår för närvarande en utveckling där man arbetar med två huvudteman. Det ena är inriktat på artbevarande och det andra på att utveckla arbetet med att informera och utbilda såväl skolklasser som den breda allmänheten.

– Djurparkernas roll som folkbildare och bevarandeorganisationer blir allt viktigare i takt med att fler arter hotas av utrotning. Urbanisering leder till att många förlorar en naturlig relation till naturen. Här bidrar djurparkerna till att väcka människors nyfikenhet och folkbilda, säger Tomas Frisk, ordförande i Svenska djurparksföreningen.

Till årets konferens kommer flera spännande föredragshållare. Från Wildlife SOS i Indien kommer Kartick Satyanarayan och Geeta Seshamani. De berättar om sitt arbete i Indien där de hjälper såväl djur som människor. En framgångsfaktor i deras arbete har varit att sprida kunskap om det vilda till en bred allmänhet.

Branschen behöver bli bättre på att sammanställa och presentera den naturvårdsnytta som vi redan gör och denna konferens kommer att inspirera alla oss som arbetar inom svenska djurparker att utveckla vårt arbete, säger Mats Höggren, zoologisk chef på Kolmården.

Till konferensen kommer även Bengt Holst från Köpenhamns zoo, som förra året stod i stråkastarljuset efter en uppmärksammad avlivning av giraffen Marius. På Kolmården delar Bengt med sig av kommunikationen kring händelsen.

Avlivningar är alltid ett känsligt ämne, men det är intressant att få ta del av hur man i Köpenhamn arbetat med transparens i kommunikationen för att öka förståelsen för djurparkernas bevarandearbete, genom att enträget förklara varför man agerar som man gör, säger Tomas Frisk.

På årets konferens kommer det även att diskuteras hur man ska arbeta vidare för att få en bättre fungerande tillsyn över Sveriges djurparker. Efter de senaste årens uppmärksammade händelser i media har Svenska Djurparksföreningen genomfört en granskning av samtliga medlemsparker. Genom detta arbete kan de konstatera att det finns en mycket god djurvälfärd i alla SDF parker. Samtidigt ser de att djurparkerna är omgärdade av ett regelverk som är svårtolkat. Det gäller såväl artskyddsförordningen och jaktlagstiftningen som djurskyddslagstiftningen.

Kontaktpersoner:
Katarina Rech kanslist SDF, 070-791 29 63
Tomas Frisk (Ordförande SDF)
Zoologisk chef, Stiftelsen Skansen, 070-309 52 25
Mats Höggren Zoologisk chef,
Kolmården, 070-558 27 96

Svenska Djurparksföreningen, SDF, är en medlemsorganisation som representerar djurparker, akvarier, tropikhus och liknande institutioner som ryms inom myndighetsbegreppet Djurparker. SDF är verksam inom bevarande, forskning och utbildning och företräder djurparkerna gentemot myndigheter och organisationer. SDF har för tillfället 20 medlemsparker varav en i Norge (Kristiansand Dyrepark), samt 6 associerade medlemmar. Svenska Djurparksföreningen bildades 1990. Varje år besöks våra medlemmar av ca 8 miljoner gäster. Tillsammans har SDF ca 700 helårsanställda och sysselsätter dessutom ca 2 700 extraanställda under högsäsong.

Silvy Bohlin, pressansvarig

Destination Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer och innefattar Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Destinationen ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts tillsammans med Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria.