Bamseinvestering till Kolmårdens 50-årsjubileum

2015 fyller Nordens största djurpark Kolmården 50 år. Inför jubileumsåret storsatsar Kolmården och dess ägare Parks and Resorts på att äntligen förverkliga alla barns dröm om att kunna besöka Bamses Värld. Investeringen i Bamses Värld uppgår till 75 miljoner kronor och består av helt nya parkmiljöer med åkattraktioner från berättelserna om Bamse och hans vänner. Det är en av de största satsningarna i Kolmårdens historia.

På Kolmården togs idag första spadtaget för att förverkliga byggandet av den värld som Bamse, världens starkaste och snällaste björn, lever i. Premiären är planerad till 1 maj 2015.

Rune Andréasson var en banbrytande serieskapare och begåvad berättare som delade vår passion för kreativitet och att alltid leverera bästa möjliga upplevelse. Serien Bamse har skapat en värld som publiken kan upptäcka om och om igen och nu kommer våra gäster att kunna ta del av Bamses Värld som aldrig förr. Vårt mål är att ge alla barn och vuxna chansen att se, höra och uppleva Bamses Värld med en oöverträffad känsla av verklighet, säger Johan Tidstrand, Parks and Resorts huvudägare.

Det nya Bamses Värld byggs från grunden och omfattar 20 000 kvm naturyta. I Bamses Värld kommer alla att få träffa Bamse och hans vänner samt uppleva Bamses, Skalmans, Lille-Skutts och Farmors hus. Utöver det så kan alla gäster i Bamses Värld åka berg- och dalbanan Godiståget, kliva ombord på Bamses båt Viktoria, köra omkring i Skalmans bilar och virvla runt i en karusell av honungsburkar. Det kommer också att byggas en amfiteater, restaurang, butiker, spel och stora lek- och parkytor.

Att bygga Bamses Värld på Kolmården känns både otroligt roligt och helt naturligt. Bamse och hans vänner har massor gemensamt med Kolmårdens fantastiska djurpark och starka inriktning mot barnfamiljer, menar Ola Andréasson, vd Bamseförlaget AB.

Investeringen i Bamses Värld är ett led i Kolmårdens strategi att vidareutveckla parkens utbud för hela familjen genom att expandera parken inom flera områden.

Bamse är en unikt stark figur som har en publik i alla åldrar. Alla spännande karaktärer, fantasifulla varelser, och starka teman gör att Bamse passar perfekt här på Kolmården. Med Bamses Värld blir vi ännu starkare i vår strävan att inspirera både barn och vuxna till ett livslångt engagemang för djur och natur, säger Mats Olsson, vd Kolmården.

Foto & Rörligt
Pressbilder kan laddas ner på http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden/#1394523311284_1.
Fler bilder samt rörligt läggs in löpande.

Mats Olsson, vd Kolmården, 010-708 75 20, mats.olsson@kolmarden.com.
Silvy Bohlin, pressansvarig Kolmården, 010- 708 75 11
alt. 070-637 30 02, silvy.bohlin@kolmarden.com.

Fakta Bamses Värld
Placering på Kolmården: På området som tidigare varit Wild Camp.
Yta: 20 000 m2
Fem nya attraktioner:

1. Godiståget - en berg- och dalbana för alla åldrar. Längdgräns 1 meter. Tillverkare: Zierer.

2. Viktoria - Bamses båt som både gungar och snurrar. Ingen längdgräns i vuxet sällskap, 90 cm utan vuxet sällskap. Tillverkare: Zamperla.

3. Dunderhonungsburkarna – en tekoppskarusell där man sitter i Bamses dunderhonungsburkar. Ingen längdgräns i vuxet sällskap, 90 cm utan vuxet sällskap. Tillverkare: Zamperla.

4. Skalmans bilar – en bilbana på räls för barn. Längdgräns: ingen. Tillverkare: Metallbau Emmeln.

5. Vattenlekar/Fontän.

Bamse-miljöer: Bamses Hus, Lille Skutts hus, Skalmans hus, Farmors hus och Småköping. Hela området tematiserat så att man känner att man är i Bamses Värld.
Lille Skutts labyrint: En klassisk labyrint för barnen.
Mat: Famors Kök - restaurang med Farmors köttbullar och pannkakor m m samt ett kafé med stor terrass.
Spel: Lyckohjul
Butiker: Souvenirbutik (med Bamseprodukter m m) och Godisbutik.
Amfiteater: Ca 400 sittplatser. Här kommer en helt ny Bamseshow att spelas flera gånger per dag
Investering: 75 miljoner kronor
Byggtid: 1,5 år
Premiär: 1 maj 2015
Designansvarig: Jora Vision

Lokala entreprenörer konsulterade till Bamseprojektet
Hyttans Bygg AB
, Kolmården
Svahns Bygg & Entreprenad i Kolmården AB, Kolmården
Rörmokaren i Kolmården AB, Kolmården

Stavsjö Byggkonsult AB, Stavsjö
Hedlund Mät & Beräkning AB, Norrköping
Kvillinge Elektriska AB, Norrköping
Bullervalla AB, Katrineholm
Ekmans Entreprenad AB, Kolmården

Operativ projektledning
Niclas Palmqvist Kolmården
Kjell Andersson Oecon i Nyköping AB, Senior Project Manager.

Silvy Bohlin, pressansvarig