En noshörningsunge har sett dagens ljus på Kolmården

Fredagen den 13 november var en lyckans dag på Kolmården! Kl. 01.15 fick den rutinerade noshörningsmamman Imfolozi nämligen en kalv. Ungen, som är en hane och fått namnet Amadi, vägde ca 60 kilo vid födseln och både mamma och unge mår bra. Idag finns det få noshörningar kvar i det vilda, då de jagas och dödas för sina horn. Noshörningarna på Kolmården ingår i ett internationellt bevarandeprogram och därför är det extra glädjande att det återigen fötts en unge i djurparken.

Kl. 01.15 fredagen den 13 november såg en noshörningskalv dagens ljus på Kolmårdens Djurpark. Imfolozi kom till Kolmården 2003 och är en rutinerad mamma. Det här är hennes sjätte kalv och ungen, som är en hane och som fått namnet Amadi, vägde ca 60 kilo vid födseln. Mamma och unge mår bra, men det blev en dramatisk förlossning.

- Slutstadiet av Imfolozis 16 månaders dräktighet har såklart övervakats noggrant. Det blev en dramatisk förlossning då ungen fastnade i födselkanalen, men våra veterinärer och våra djurvårdare följde förloppet på nära håll och kunde snabbt hjälpa till att dra ut kalven. Ungen var först var lite medtagen men kvicknade sedan till fort och kom igång med diandet på morgonen som han skulle. Idag är han aktiv, rör sig mycket och har redan börjat busa med sin mamma. Vi ser verkligen fram emot att få lära känna den lille krabaten närmare, säger Linda Berggren, djurchef på Kolmården.

Enligt vissa kulturer tros noshörningens horn kunna bota sjukdomar och de jagas och dödas brutalt i det vilda. Noshörningarna på Kolmården ingår därför i ett internationellt bevarandeprogram och Kolmården samarbetar också med olika organisationer i Afrika för att skydda noshörningarna i det vilda. – Våra tre viktigaste uppdrag som djurpark är utbildning, forskning och bevarande. Tillsammans med andra parker världen över finansierar vi både projekt för att skydda djuren i sina naturliga livsmiljöer och bedriver bevarandeprogram för hotade djurarter. Noshörningen är en nära hotad art på grund av tjuvskytte och den här lilla ungen blir en viktig del i det internationella bevarandearbetet, säger Linda Berggren, djurchef på Kolmården.

För bild- och filmmaterial på noshörningsungen besök vår Bildbank http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Fakta om noshörningar

En nyfödd noshörningsunge väger ca 50-60 kilo. Redan efter ett dygn kan den gå stadigt och följa med sin mamma. Efter en vecka syns ett litet horn på nosen. När kalven är ett och ett halvt år gammal väger den ca 500 kilo. Den diar tills den är två år gammal och stannar med sin mor i flera år till.

På Kolmården finns trubbnoshörningar, vars naturliga livsmiljöer är på Afrikas savanner. En vuxen noshörningstjur kan väga så mycket som 2500 kilo, har ca 3,5-4 meter i kroppslängd och blir ca 45 år. Noshörningen har två horn på nosen och de främre är oftast det längsta. Noshörningens horn består av keratin, samma ämne som bland annat naglar och hår. Idag finns det tyvärr väldigt få noshörningar kvar i det vilda, eftersom de jagas och dödas för sina horn då vissa kulturer tror att noshörningens horn kan bota sjukdomar.

Kolmården har i flera år samarbetat med organisationen Dambari Wildlife Trust för att skydda noshörningarna i Matopos nationalpark i Zimbabwe. Sedan drygt två år tillbaka samarbetar även Kolmården med Linköpings Universitet kring ”Projekt Ngulia” för att skydda noshörningar från tjuvjakt i Kenya. Projektet går bland annat ut på att sätta spårsändare på noshörningarna i nationalparken Ngulia, för att underlätta arbetet för parkvakterna som skyddar noshörningarna från tjuvskyttar.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Citat

​​​​​Slutstadiet av Imfolozis 16 månaders dräktighet har såklart övervakats noggrant. Det blev en dramatisk förlossning då ungen fastnade i födselkanalen, men våra veterinärer och våra djurvårdare följde förloppet på nära håll och kunde snabbt hjälpa till att dra ut kalven. Ungen var först var lite medtagen men kvicknade sedan till fort och kom igång med diandet på morgonen som han skulle. Idag är han aktiv, rör sig mycket och har redan börjat busa med sin mamma. Vi ser verkligen fram emot att få lära känna den lille krabaten närmare.
Linda Berggren, djurchef på Kolmården.
Våra tre viktigaste uppdrag som djurpark är utbildning, forskning och bevarande. Tillsammans med andra parker världen över finansierar vi både projekt för att skydda djuren i sina naturliga livsmiljöer och bedriver bevarandeprogram för hotade djurarter. Noshörningen är en nära hotad art på grund av tjuvskytte och den här lilla ungen blir en viktig del i det internationella bevarandearbetet.
Linda Berggren, djurchef på Kolmården