Imorgon öppnar Sagojul på Kolmården - med skridskobana

Imorgon, den 27 november, slår vi äntligen upp portarna till en gnistrande magisk vintervärld fylld av julkänsla och äventyr. Här får barnen träffa Tomten, besöka trollen i Trollskogen och hälsa på Bamse i hans julpyntade Småköping. I år kan man även åka skridskor på vår alldeles nya skridskobana i Vinterdalen och följa med på den spännande Julklappsjakten.

Sagojul är en magisk upplevelse i en vintervärld fylld med juläventyr! I år bjuder vi på massor av nyheter. Tomten och hans renar har flyttat in i en helt ny Tomteby, i Vinterdalen finns en isbana för skridskoåkning och vid Tomteverkstan jobbar tomtenissarna för fullt med att få alla klappar färdiga inför jul. Den populära julmarknaden är tillbaka och precis som vanligt kan du träffa Bamse och hans vänner i julpyntade Småköping.

Sagojul är verkligen en fantastisk upplevelse för hela familjen, där vi förvandlar Kolmården till ett magiskt vinterland. I år öppnar vi för sjätte gången och kan bjuda alla våra besökare på en mängd nyheter, bland annat en skridskobana i vår Vinterdal, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Sagojul på Kolmården har öppet alla fyra adventshelger kl. 11-19, dvs lördag-söndag mellan 27 november till och med 19 december. Biljetterna släpps idag och måste förbokas online på Kolmårdens hemsida.

FAKTA SAGOJUL PÅ KOLMÅRDEN

• Sagojul på Kolmården har öppet alla fyra adventshelger kl. 11-19, dvs lördag-söndag mellan 27 november till och med 19 december.
  • Biljetterna förbokas online på Kolmårdens hemsida och kostar 169 kr för barn (3-12 år) och 279 kr för vuxna. Årskorstinnehavare och barn 0-2 år har fri entré, men besöken måste förbokas online.
  • Julmiljöer och juläventyr
    • Skridskor i Vinterdalen (nyhet) Marine World har förvandlats till ett fantastiskt vinterland. Här kan du åka skridskor på den helt nya skridskobanan och träffa norrskensfolket som målat hela området i gnistrande frost. Skridskor finns att hyra på plats, men ta gärna med dig dina egna!
    • Föreställning i Vinterdalen (nyhet) - Snöälvan Alice söker upp de tre vinterväktarna Fader Vinter, Jack Frost och Isdrottningen och söker svar på sin fråga "varför har vi vinter?”. En föreställning med sagoberättande och sång.
    • Julklappsjakten (nyhet) Tomten har tappat bort barnens leksaker! Kan du hjälpa honom att hitta dem? Undersök labyrinten och försök leta reda på de försvunna leksakerna som är inslagna bland massor av paket.
    • Julmysteriet i julklappsverkstan (nyhet) - Följ med in i verkstaden där nissarna jobbar för fullt med att få alla klappar färdiga inför jul. Det har dock uppsttått ett problem. Alla klappar är felmärkta! Kan du hjälpa nissarna att hitta anledningen till varför klapparna är felmärkta?
    • Träffa Tomten i Tomtebyn – Tomten har fått en egen by med små röda stugor och snötyngda granar. Här bor han tillsammans med Tomtemor och renarna Rudolf och Reina. Skriv din önskelista vid Önskestubben och lämna över den till självaste jultomten.
    • Bamses Värld Det är jul i Småköping och det stora sagogranen sprider ett mysigt ljus över stadens gator och tak. Här kan du åka alla roliga attraktioner, besöka den mysiga Godisbutiken, äta Farmors goda köttbullar och se den specialskrivna Bamseteatern ”Julen då alla glömde Vargen”.
    • Godistjuven i Godislandet – I Godislandet tillverkar Godispatrullen julkarameller, men någon är ständigt där och äter upp de färdiga karamellerna. Hitta ledtrådarna och ta reda på vem tjuven egentligen är.
    • Nisseverkstaden – Det närmar sig julafton och nissarna jobbar för fullt med att få alla barnens klappar färdiga till jul. Det går dock inte som planerat. Nissarna har nämligen stött på problem som de behöver barnens hjälp för att lösa.
    • Trollskogen – I Trollskogen bor de snälla skogstrollen tillsammans med sina nya vänner gårdstomtarna. Deras uppdrag är att skydda det magiska trollguldet mot onda. En dag går trollarmet och våra sagolika vänner måste göra allt som står i deras makt för att trollguldet inte ska hamna i orätta händer.
    • Eldsaga en saga med stämningsfull musik, vacker sång och livfulla eldnummer som handlar om att hålla julens låga brinnande.
    • Julmarknaden – den mysiga julmarknaden är tillbaka och här hittar du allt från lokaltillverkade delikatesser till smaskigt julgodis.
    • Restaurang Norrsken – här serveras värmande soppa, härliga pizzor och mumsiga pannkakor.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com/

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.