Internationella tigerdagen den 29 juli: Extra aktiviteter i Tiger World på Kolmården

Söndagen den 29 juli är det den internationella tigerdagen. Detta uppmärksammar Kolmården med extra aktiviteter i Tiger World. Det blir t ex ansiktmålning, tigerinformation och alla barn (3 t o m 12 år) som på söndag kommer ansiktsmålade till tigrar redan vid entrén får gratis inträde till djurparken. Huvudsyftet med tigerns dag är självklart att sätta fokus på världens hotade tigrar.

– För oss är det viktigt att våra besökare får se och lära om djur, eftersom vi vet att människor som har kunskap är mer rädda om djuren på vår jord. Våra tigrar är ambassadörer för världens hotade tigrar och genom extra aktiviteter i Tiger World på den internationella tigerdagen hoppas vi att det leder till ännu mer förståelse för världens tigrar, säger Mats Olsson vd på Kolmårdens Djurpark.

Tigern (Panthera tigris) är världens största kattdjur och ett av de mest hotade. För bara 100 år sedan levde 100 000 vilda tigrar i Asien. Idag finns färre än 3 200 kvar. Tre underarter av tigern (Balitiger, Kaspisk tiger och Javatiger) har försvunnit under de senaste 80 åren och idag återstår endast fem underarter i vilt tillstånd; Bengalisk tiger, Indokinesisk tiger, Sumatratiger, Amurtiger och Malaysisk tiger (Sydkinesisk tiger finns endast i djurpark).

Kolmårdens Insamlingsstiftelse samarbetar med Phoenix Fund och deras arbete i nationalparken Zov Tigra i Primoyre för att bevara Amurtigern (Panthera tigris altaica). Det finns idag färre än 400 Amurtigrar kvar i det vilda. För mer information om Kolmårdens Insamlingsstiftelse, besök www.stiftelsenkolmarden.se.

Fakta om Amurtiger (Sibirisk tiger)
Klass: däggdjur
Ordning: rovdjur
Familj: kattdjur
Livsmiljö: barr- och lövskog i Asien
Levnadssätt: ensam
Föda: vildsvin, kronhjort
Kroppslängd: hane 270-330 cm, hona 240-275 cm
Vikt: hane 180-300 kg, hona 100-165 kg
Dräktighetstid: 3,5 månader
Antal ungar: 2-4/kull
Livslängd: ca 15 år
Hotstatus: starkt hotad

Mats Olsson, vd på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 20, mats.olsson@kolmarden.com

För pressbilder, besök www.kolmarden.com/Mediabank.

Silvy Bohlin, pressansvarig