Jan-Ingvar Jönsson invald i styrelsen för Kolmården Foundation

Idag valdes rektorn för Linköpings universitet, Jan-Ingvar Jönsson, till ny ledamot i styrelsen för Kolmårdens insamlingsstiftelse, Kolmården Foundation. Jan-Ingvar Jönsson är professor i medicinsk cellbiologi samt var tidigare huvudsekreterare på Vetenskapsrådet och kommer att bli en fantastisk tillgång för Kolmården Foundations framtida projekt.

Okunskapen om djur och natur växer med varje generation och mijlöförstöring, tjuvskytte och skövling är några av de största hoten mot jordens alla arter. Kolmårdens viktigaste uppdrag som djurpark är därför utbildning, forskning och bevarande. Vi utbildar våra besökare i hur man bevarar den biologiska mångfalden och stöttar forskningsprojekt som leder till ökad kunskap om djur och natur. Vi bevarar också hotade djurarter i vår egen park, samtidigt som vi stödjer bevarandeprojekt i det vilda. Detta arbete drivs via Kolmården Foundation, vår egen insamlingsstiftelse. Stiftelsen har en oberoende styrelse, där vi idag glädjande kan meddela att Jan-Ingvar Jönsson valts in som ny styrelsemedlem. Jan-Ingvar är rektor på Linköpings universitet och även professor i medicinsk cellbiologi och var tidigare huvudsekreterare på Vetenskapsrådet.

– Det är många viktiga frågor och utmaningar som Kolmården Foundation arbetar med och det ska bli intressant att bidra med det fortsatta arbetet. Många av de projekt som får stöd tangerar dessutom den forskning som bedrivs på Linköpings universitet kring hållbarhetsmålen inom bland annat klimatförändringar, ekosystem och biologisk mångfald. Det finns därför många synergier att bygga vidare på, säger Jan-Ingvar Jönsson, nytillträdd styrelseledamot i Kolmården Foundation.

–  Kolmården och Linköpings universitet har haft ett gott samarbete i många år, men nu knyter vi oss ännu närmare varandra. Förutom Jan-Ingvar Jönssons gedigna kompetens och position så kommer han genom sin personlighet tillföra fart, fläkt och nya möjligheter till vårt viktiga bevarandearbete, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Kolmården Foundation stödjer följande internationella bevarandeprojekt:

Red Panda Network – skyddar och bevarar den röda pandan och dess habitat i Nepal.
The Lowland Tapir Conservation Initiative – skyddar tapirer och dess habitat i Brasilien som bland annat blivit hårt utsatta av skogsbränder.

Phoenix Fund – skyddar och bevarar amurtigrar i Ryssland.
Snow Leopard Trust – skyddar och bevarar snöleoparderna i Mongoliet.
Marwell Wildlife – skyddar och bevarar grevyzebror i Kenya.
Project Ngulia – skyddar och bevarar spetsnoshörningar i Kenya.
Wildlife Conservation Society – skyddar och bevarar Cross River-gorillan samt Nigeria-Kamerun-schimpanser i Nigeria.
Mabula Project – skyddar och bevarar marknäshornsfåglar i Sydafrika.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Det är många viktiga frågor och utmaningar som Kolmården Foundation arbetar med och det ska bli intressant att bidra med det fortsatta arbetet. Många av de projekt som får stöd tangerar dessutom den forskning som bedrivs på Linköpings universitet kring hållbarhetsmålen inom bland annat klimatförändringar, ekosystem och biologisk mångfald. Det finns därför många synergier att bygga vidare på.
Jan-Ingvar Jönsson, nytillträdd styrelseledamot i Kolmården Foundation
Kolmården och Linköpings universitet har haft ett gott samarbete i många år, men nu knyter vi oss ännu närmare varandra. Förutom Jan-Ingvar Jönssons gedigna kompetens och position så kommer han genom sin personlighet tillföra fart, fläkt och nya möjligheter till vårt viktiga bevarandearbete.
Christine Karmfalk, vd på Kolmården