Kolmården branschvinnare i Sustainable Brand Index

Idag presenterades resultatet av den årliga undersökningen Sustainable Brand Index, där konsumenter bedömer hur hållbara de uppfattar att olika varumärken är. Inom kategorin Travel & Tourism tog Kolmården hem förstaplatsen.

Sustainable Brand Index är Nordens största varumärkesstudie som mäter konsumenters uppfattning om hur hållbara olika varumärken är över branscher och länder. Idag presenterades resultatet av deras undersökning för 2022, som visar att svenska konsumenter uppfattar Kolmården som det mest hållbara varumärket inom kategorin Travel & Tourism. Kolmården har sedan flera år tillbaka flyttat fram sitt hållbarhetsarbete, både inom bevarandet av urotningshotade djur men också inom andra hållbarhetsfrågor. Bland annat har fokus legat på omställning till 100 % grön el och minskning av energiförbrukningen, minskat matsvinn, fler vegetariska matalternativ, borttagning av plast i engångsmaterial, ökad källsortering, minskad kemikalieanvändning och vattenbesparingar.

Det är glädjande att allt fler uppmärksammar vår satsning på att vara en hållbar destination. Ett besök på Kolmården är en härlig upplevelse samtidigt som besökaren bidrar till att stötta bevarandet av den biologiska mångfalden. Det värmer verkligen att detta uppmärksammas av allmänheten. Tillsammans gör vi skillnad, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Vi på Parks and Resorts vill göra stort intryck på våra gäster, men med litet avtryck på miljön. Därför blir jag väldigt glad över att svenska konsumenter har uppmärksammat allt fokuserat arbete som vi gör på Kolmården. Hållbarhetsarbetet är aldrig något som man blir färdig med utan det utvecklas hela tiden, men det här är ett gott betyg för vårt arbete hittills, säger Carin Broryd, hållbarhetschef på Parks and Resorts.

Vad är Sustainable Brand Index?
Sustainable Brand Index är Nordens största varumärkesstudie som mäter konsumenters uppfattning om hur hållbara olika varumärken är över branscher och länder. Studien mäter inte den faktiska nivån på hållbarhetsverksamheten i denna studie. Här kan du läsa mer https://www.sb-index.com/sweden.

OM KOLMÅRDENS HÅLLBARHETSARBETE
Kolmårdens hållbarhetsarbete är brett där både park och hotell arbetar intensivt med dessa frågor och här listar vi några exempel på vad vi gjort under åren:

• Inom ramen för Kolmårdens bevarandearbete håller vi både utrotningshotade djurarter i parken, stödjer internationella bevarandeprojekt i det vilda och när tillfälle ges är vi också delaktiga i återintroduktionsprojekt där djur från Kolmården placeras ut i det vilda för att inte arten ska dö ut.
  • Genom den oberoende insamlingsstiftelsen Kolmården Foundation donerar vi pengar varje år till olika bevarandeprojekt runt omkring i världen. 2021 samlades det in 1 850 000 kr till Kolmården Foundation, där djurparken är den största givaren.
  • Vi använder endast grön el och har minskat energiförbrukning med 5 % sedan 2017 trots utveckling av verksamheten.
  • Alla Kolmårdens fordon körs på fossilfria medel som el eller HVO.
  • Vi har satt in fjärrstyrning av samtlig utebelysning, som bidrar till minskad energiförbrukning.
  • Vi utökar våra laddplatser för gäster med elbil varje år.
  • Alla våra restauranger och matställen är MSC-certifierade. Certifieringen innebär att all vildfångad fisk och alla skaldjur som våra parker serverar är fiskade ur hållbara bestånd.
  • Vildmarkshotellet på Kolmården är Svanenmärkt, inklusive restauranger och konferensanläggningar.
  • Vi har minskat servering av animaliskt protein med 50 % på Vildmarkshotellet.
  • Det vegetariska utbudet har ökat och är tydligt utmärkt på alla menyer. Vi lägger dessutom stor vikt vid att våra vegetariska alternativ ska vara minst lika goda som rätter med animaliskt protein.
  • Våra röjsågar, gräsklippare mfl går på miljöbränsle.
  • Vi har infört ett digitalt övervakningssystem för smart styrning av våra fastigheter för att sänka energiförbrukningen.
  • Vi avfallssorterar och har källsortering både för medarbetare och gäster på runtom  i parken.
  • Vi har ersatt alla våra engångsmaterial i plast, så som bestick och sugrör, till hållbara alternativ.
  • Vi jobbar med vattenbesparingar genom bland annat snålspolande toaletter och vattenfria urinoarer på Vildmarkshotellet samt vattenbesparande munstycken och kranar i parken.
  • Vi städar utan kemikalerier genom att bland annat använda ultrarent vatten på Vildmarkshotellet och miljövänliga rengöringsmedel i parken.

Detta är endast ett urval av exempel på hur vi arbetar med hållbarhet på Kolmården. För mer information om vårt hållbarhetsarbete kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Kolmården, på telefon 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@parksandresorts.com.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Kolmården, på telefon 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Djurparkens viktigaste uppdrag är utbildning, forskning och bevarande och Kolmården är medlem i Svenska Djurparksföreningen så väl som den europeiska branschorganisationen EAZA. Intill parken ligger Vildmarkshotellet, ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Snabbfakta

Det är glädjande att allt fler uppmärksammar vår satsning på att vara en hållbar destination. Ett besök på Kolmården är en härlig upplevelse samtidigt som besökaren bidrar till att stötta bevarandet av den biologiska mångfalden. Det värmer verkligen att detta uppmärksammas av allmänheten. Tillsammans gör vi skillnad.
Christine Karmfalk, vd på Kolmården
Vi på Parks and Resorts vill göra stort intryck på våra gäster, men med litet avtryck på miljön. Därför blir jag väldigt glad över att svenska konsumenter har uppmärksammat allt fokuserat arbete som vi gör på Kolmården. Hållbarhetsarbetet är aldrig något som man blir färdig med utan det utvecklas hela tiden, men det här är ett gott betyg för vårt arbete hittills.
Carin Broryd, hållbarhetschef på Parks and Resorts