• Kolmården/

Kolmården Foundation stöttar nya projekt - branddrabbade djur i Brasilien och trädplantering i Nepal

Kolmården har i år tagit emot rekordbelopp i donationer till sin insamlingsstiftelse Kolmården Foundation. Utöver de bevarandeprojekt vi redan beslutat att donera pengar till, har vi därför möjlighet att hjälpa ytterligare projekt. Vi kommer med omedelbar verkan stötta arbetet med att skydda tapirer och andra djur i de branddrabbade skogarna i Brasilien och plantera nya träd till de hotade röda pandornas livsområden i Nepal.

Tack vare rekordbelopp i donationer till insamlingsstiftelsen Kolmården Foundation, kan Kolmården i år skänka pengar till ytterligare bevarandeprojekt. Det ena tar hand om och skyddar tapirer och dess habitat i Brasilien som i år blivit hårt drabbade av skogsbränder. Det andra syftar till att plantera träd i Nepal för att bevara och återskapa skogsområden där den röda pandan lever.

– Våra viktigaste uppdrag som djurpark är utbildning, forskning och bevarande. Därför är jag så tacksam över att vi i år fått in mer pengar än någonsin till vår stiftelse Kolmården Foundation. Tack vare alla våra gäster som kommer till oss och företag som skänkt pengar har vi nu möjlighet att utöka vårt bevarandearbete och hjälpa ännu fler hotade djur i det vilda, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Red Panda Network skapar säkra skogskorridorer för de röda pandorna i Nepal
Skogsskövling är ett av de största hoten mot den sårbara röda pandan som lever bland träden i Himalayas bambuskogar. I östra Nepal, i det så kallade Ilar-distriktet, finns ett område som klassas som särskilt viktigt då det fungerar som en biologisk korridor mellan pandorna i Nepal och pandorna i Indien. Tyvärr har människans utbredning gjort att denna korridor hotats och det har varit svårt för pandorna att röra sig mellan dessa två områden på ett säkert sätt. Red Panda Network har därför köpt loss nio hektar mark som kommer att återställas och omvandlas till en säker skogskorridor för de röda pandorna där de i lugn och ro kan växa sig starkare. Kolmården Foundation stödjer därför det här projektet genom att göra en särskild utbetalning för att bidra till planteringen av träd i denna viktiga skogskorridor.

The Lowland Tapir Conservation Initiative (LTCI) räddar och skyddar tapirer i Brasilien
Tapirers naturliga levnadsområden återfinns i Sydamerika, där de tyvärr hotas av bland annat miljöförstöring, tjuvjakt och skogsskövling. I år har deras habitat drabbats mycket hårt av skogsbränder, där många djur har dött och skadats. Organisationen LTCI behöver nu extra resurser till veterinärmedicinsk utrustning och stöd till lokala djurräddningsteam och veterinärer för att hjälpa de skadade och branddrabbade djuren. Kolmården Foundation stödjer därför det här projektet genom att göra en särskild utbetalning för att bidra till att hjälpa de drabbade djuren i Brasilien.

Kolmården Foundation 2020
År 2020 kommer Kolmården Foundation totalt skänka 740 000 kr (2019: 400 000 kr) till följande bevarandeprojekt:

Red Panda Network – skyddar och bevarar den röda pandan och dess habitat i Nepal.
The Lowland Tapir Conservation Initiative – skyddar tapirer och dess habitat i Brasilien som bland annat blivit hårt utsatta av skogsbränder.
Phoenix Fund – skyddar och bevarar amurtigrar i Ryssland.
Snow Leopard Trust – skyddar och bevarar snöleoparderna i Mongoliet.
Marwell Wildlife – skyddar och bevarar grevyzebror i Kenya.
Project Ngulia – skyddar och bevarar spetsnoshörningar i Kenya.w
Wildlife Conservation Society – skyddar och bevarar Cross River-gorillan samt Nigeria-Kamerun-schimpanser i Nigeria.
Mabula Project – skyddar och bevarar marknäshornsfåglar i Sydafrika.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Citat

Våra viktigaste uppdrag som djurpark är utbildning, forskning och bevarande. Därför är jag så tacksam över att vi i år fått in mer pengar än någonsin till vår stiftelse Kolmården Foundation. Tack vare alla våra gäster som kommer till oss och företag som skänkt pengar har vi nu möjlighet att utöka vårt bevarandearbete och hjälpa ännu fler hotade djur i det vilda.
Christine Karmfalk, vd på Kolmården