Kolmården öppnar omsorgsfullt för allmänheten 1 maj

Kolmården har nu hållit öppet under två helger för säsongskortsinnehavare och hotellgäster med mycket lyckat resultat. De fina upplevelserna i parken där man får träffa Bamse, åka Safaribanan över lejon och giraffer, promenera genom parken och se över 60 arter har uppskattats av våra gäster. Samtidigt har de nya rutinerna kring distanshållning fungerat mycket väl och därför kommer Kolmården från och med 1 maj även att öppna upp för allmänheten med begränsat antal platser.

Den 10 april öppnade vi omsorgsfullt upp djurparken för ett begränsat antal säsongskortsinnehavare och hotellgäster. Efter att ha hållit öppet under två helger, där vi ser att våra anpassningar för distanshållning, köbildning och hygien fungerar mycket väl, kommer vi även att öppna upp för allmänheten från och med 1 maj.

– De här två helgerna visar verkligen att vi kan hålla vår park öppen på ett säkert sätt, både för gäster, medarbetare och djur. Därför känns det jättehärligt att nu också kunna välkomna allmänheten till Kolmården. Gästerna kommer kunna promenera genom parken och se över 60 djurarter, träffa Bamse, åka linbanan Safari över giraffer, lejon och zebror och åka berg- och dalbanan Wildfire. Jag tror att många har sett fram emot det här, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården.

Attraktionerna i Bamses Värld och Marine World kommer att hållas stängda, men en av världens häftigaste berg- och dalbanor Wildfire är öppen. Djurvisningar Hope, Seals och Wings hålls stängda för att undvika folksamlingar, istället finns extra djurvårdare ute och informerar gästerna vid djurhägnen. Folkhälsomyndighetens riktlinjer om att hålla avstånd kommer att säkerställas genom bland annat distansmarkörer på marken och utökade städrutiner har införts i hela parken.

Vildmarkshotellet på Kolmården håller fortsatt öppet med skärpta hygienrutiner både vad gäller städ, mathantering och servering.

DETTA GÄLLER VID EN OMSORGSFULL ÖPPNING AV KOLMÅRDEN

• Kolmården öppnar för allmänheten med ett begränsat antal platser per dag från och med 1 maj.

• Biljetter måste bokas i förväg online.
  • Djurparken – hela djurparken är öppen med fler än 60 arter på en utomhusyta stor som ungefär 214 fotbollsplaner (150 hektar).
  • Bamses Värld – området är öppet med servering och butik, men åkattraktionerna är stängda. Man kommer att kunna träffa Bamse och hans vänner, men Farmor följer råden och håller sig hemma. Bamseföreställningen är inställd.
  • Wildfire – en av världens bästa berg- och dalbanor är öppen, med begränsningen på 50 personer inom attraktionsområdet samtidigt och distanshållning i kön.
  • Safaribanan är öppen som vanligt, med distanshållning i kön.
  • Delfinariet är stängt och föreställningen Hope är inställd tillsvidare (för att minimera folksamlingar).
  • Wings – Rovfågelvisningen är stängd tillsvidare (för att minimera folksamlingar), istället finns extra personal som informerar om rovfåglarna för gäster som vill veta mer.
  • Seals – Sälvisningen är stängd tillsvidare (för att minimera folksamlingar), istället finns extra personal som informerar om sälarna för gäster som vill veta mer.
  • Djurstallarna hålls stängda (för att minimera folksamlingar i inomhusområden).
  • Marine World – åkattraktionerna är stängda.
  • Distansmarkörer finns klistrade på marken vid varje kötillfälle (exempelvis matkiosker).
  • Utökade städrutiner har införts i hela parken.
  • Gäster ombedes stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom, så även personal.

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank bilder.parksandresorts.com/kolmarden

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.