Kolmårdens chefsspöke rekryterar 30 spöken

Under sommaren 2012 jobbade Henrik Berg som pirat i Marine World på Kolmården. Den 1-4 novem­ber, när det blir Halloweentema på Kolmården, kommer Henrik att arbeta som spöke och vara chef över de ca 30 spöken som kommer att husera i parken under dessa dagar.

Att vara pirat och spöke kan låta som ett ytterst annorlunda jobb, men det är något som passar Henrik alldeles utmärkt, eftersom han gillar teater och inte minst improvisationsteater.

– När jag jobbade som pirat i somras var det första gången jag jobbat så mycket med barn. Jag tycker om det improviserade agerande som sker när man som sin karaktär ständigt möter nya människor med helt skilda reaktioner och förväntningar. Det var ett annorlunda sommarjobb, men det var så roligt, säger Henrik Berg, spöke på Kolmårdens Djurpark.

Förutom sina egna kontakter, 4-5 personer, ansvarar Henrik för rekryteringen av ytterligare ca 25 spöken. Till sin hjälp har han bemanningsföretaget Stjärnskott. De egenskaper som eftersöks för att platsa som spöke är att man gillar improvisationsteater, produktion och att man kan smink. De spöken som anställs kommer att få olika ansvarsområden i parken samt ha olika tematiserade utseenden som t ex trasiga gastar, marina spöken och spöken från olika tidsepoker.

I mitten av oktober var rekryteringen klar. 1-2 dagar innan halloweenhelgen på Kolmården kommer alla spöken att samlas på för att få sina karaktärer, prova kläder o s v. Alla spöken kommer då att få sina ledtrådar om var Bamse hålls fången, vilka de ska berätta för barnen. Därutöver får de spela fritt, så det är viktigt att de kan anpassa sitt agerande efter olika åldrar och reaktioner.

– Den 30 september var jag på Kolmården för att ge en försmak av halloweenhelgen och då fick vi också en första reaktion på våra spökerier. Det var en härlig blandning av nyfikenhet och skrämsel, men framförallt var både barn och vuxna så härligt positiva, säger Henrik Berg, spöke på Kolmårdens Djurpark.

Henrik Berg, som är född och uppvuxen i Norrköping, är teater- och musikintresserad. Under gymnasie­tiden ägnade han fritiden åt musikal och teater, bl a på Arbisteatern, Skandiateatern i Norrköping och Sagateatern i Linköping. Han har studerat teaterproduktion och skådespeleri med musikdramatisk inrikt­ning på Wendelsbergs teater- & skolscen utanför Göteborg. Näst i tur ska han söka till scenhögskolornas skådespelarutbildning och kandidatprogrammet i musikal på högskolan för scen och musik i Göteborg.

Den 1-4 november 2012 är det Halloween på Kolmården. Djurparken är då full av gastar och vålnader – och någon har rövat bort Bamse. Besökarna ska hjälpa till att hitta Bamse igen. Ledtrådar om var han finns får de av spökena.

Kristina Hellman Rundgren, projektledare för halloweenhelgen på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 94, kristina.hellmanrundgren@kolmarden.com

Bilder
För pressbilder, http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=c44d156aa87c55fe167dd22159fe694b
Pinkod: Halloween