Kolmårdens Insamlingsstiftelse arbetar för snöleopardens överlevnad

Torsdagen den 24 maj visar SVT1 en dokumentär där Anders Lundin besöker Örjan Johansson i de Mongoliska bergen och följer hans arbete med att spåra och märka snöleoparder för att lära sig mera om deras liv och vanor. Kolmårdens Insamlingsstiftelse samarbetar med Panthera och Snow Leopard Trust i projektet för att rädda den starkt hotade snöleoparden.

- I hela mitt liv har jag fascinerats av snöleoparden och det var en dröm som gick i uppfyllels när jag fick göra den här resan. Snöleopardens situation är allvarlig och de minskar snabbt i antal, därmed är det viktigt att agera. Kolmårdens Insamlingsstiftelse har varit en aktiv samarbetspartner till projektet sedan 2008 och det betyder enormt mycket, säger Anders Lundin.

Snöleoparden hotas idag av många faror och minskar snabbt i antal. Idag återstår bara ca 3 500. Den illegala handeln med skinn och ben är ett av de största hoten, men även att utbredningsområden har minskats med ca 40% till förmån för boskapsmark är ett stort hot. Kolmårdens Insamlingsstiftelse samarbetar sedan 2008 med Panthera och Snow Leopard Trust med projektet i Mongoliet (södra Gobiöknen), där ca 25 % av den totala vilda populationen av snöleoparder finns. Viltvårdsbiologen Örjan Johansson jobbar för Snow Leopard Trust och har ansvaret för uppbyggnaden av ett forsknings- och informationscenter kring snöleopard i Södra Mongoliet. Örjans främsta uppgift är att fånga in, söva och märka vilda snöleoparder med små, lätta GPS sändare med satellituppkoppling. I och med detta arbete kommer man att få ökad kunskap och svar på många frågor. Örjan har ensam spårat och märkt flera snöleoparder än samtliga forskare i hela världen.

Dokumentären ”Örjan, snöleoparden och jag” från 2011, visas på SVT1 torsdagen den 24 maj kl 20.00.

Fakta om snöleopard
Klass: däggdjur
Ordning: rovdjur
Familj: kattdjur
Livsmiljö: branta bergssluttningar med klippor, 3 000–4 500 m.ö.h. Asien
Levnadssätt: ensam
Föda: vilda får och getter, hjortar, gaseller, vildsvin, harar, fåglar, gnagare
Kroppslängd: 120–150 cm (plus 1 m svans)
Mankhöjd: 60–70 cm
Vikt: hane 45–55 kg, hona 35–40 kg
Dräktighetstid: 98–103 dygn
Antal ungar: 1–5/kull
Livslängd: 15–20 år
Hotstatus: starkt hotad

Mer information
Silvy Bohlin, pressansvarig Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 11, silvy.bohlin@kolmarden.com
Thomas Lind, djursamordnare Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 76, thomas.lind@kolmarden.com

Besök
Ange p
inkod: KIS2013

Silvy Bohlin, pressansvarig

Destination Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer och innefattar Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Destinationen ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts tillsammans med Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria.