Kolmårdens rekrytering intensifieras

I dagarna går Kolmårdens rekrytering in i en ny fas. Representanter från Kolmårdens HR-avdelning kommer under de närmaste dagarna att delta i en rekryteringsträff på Arbetsförmedlingen i Norr­köping. Totalt kommer ett flertal besök att göras på högskolor, arbetsförmedlingar och rekryterings­mässor i jakten på rätt medarbetare till Vildmarkshotellet och djurparkens alla attraktioner, restauranger, butiker och åkattraktioner.

Rekryteringen av Kolmårdens värdefulla medarbetare är redan igång. Då Kolmården öppnar entrén till djurparken den 27 april ska samtliga tjänster vara tillsatta. Totalt har ca 450 tjänster utlysts. Kolmården, som är en av regionens största ungdomsarbetsgivare, söker allt från parkvärdar och hotellpersonal, till berg- och dalbaneförare.

Kolmården tar årligen emot ca 4 000 ansökningar till ett 450-tal tjänster. Hälften av tjänsterna tillsätts av tidigare säsongsanställda som väljer att komma tillbaka. Oavsett ålder söker man i första hand ett brinnande engagemang bland årets sökande.

Alla är välkomna att söka. Har de sökande bara engagemanget och den grundkompetens som krävs, så får de den ytter­ligare utbildning som behövs för jobbet. Vi lägger stor vikt vid utbildning av alla medarbetare och driver en egen service­akademi inom gästmöte och värdskap, säger Ulrika Sildéus HR-chef på Kolmården.

De aktuella tjänsterna på Kolmården publiceras på upplevelsekoncernens Parks and Resorts karriärsida på www.parksandresorts.com. Sista ansökningsdagen till Kolmården är den 25 februari.

Under våren ska Parks and Resorts totalt tillsätta drygt 2 250 tjänster. Ca 15 000 ansökningar förväntas inkomma till koncernens centrala rekrytering under ansökningsperioden. Rekryteringen och administra­tionen av säsongsanställda är så omfattande att den i ett första steg kräver rekrytering av rekryterare. Ungefär 5 000 av alla sökande går vidare till en första telefonintervju.

För mer information
Ulrika Sildéus, HR-Chef på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 13, ulrika.sildeus@kolmarden.com.

Besök Kolmårdens mediabank:
www.kolmarden.com/mediabank.

Silvy Bohlin, presskoordinator

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upp­levelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.