Mats Olsson går från VD till Senior Advisor på Kolmården

Kolmårdens VD Mats Olsson nåddes i september av beskedet att han drabbats av prostatacancer

och har sedan dess varit långtidssjukskriven. Just nu genomgår han en behandling som kräver hans

fulla uppmärksamhet. Tillsammans med Mats har vi därför fattat beslut om att han lämnar posten

som VD, för att istället fortsätta som Senior Advisor på Kolmården. Sökandet efter Mats

efterträdare påbörjas nu och tills vidare är Christer Fogelmarck fortsatt tillförordnad VD.

Mats Olsson har som VD för Kolmården varit en stark drivkraft i parkens positiva utveckling de senaste åren. Den 23

september i år berättade Mats att han drabbats av en prostatacancer och han har sedan dess fokuserat på sin

behandling och sin familj. Kolmårdens ägare har tillsammans med Mats fattat ett gemensamt beslut om att han lämnar

rollen som VD, men stannar kvar i bolaget som Senior Advisor till sin blivande efterträdare.

- Vi är jätteledsna att Mats inte kan fortsätta som tidigare. Han betyder otroligt mycket för Kolmården och Kolmården

betyder mycket för honom, men just nu behöver Mats fokusera på sin familj och på sin behandling. Med det här

arrangemanget kan hans kunskaper och nätverk fortfarande komma till nytta, samtidigt som vi tillsätter en operativ

ledare som kan förvalta allt det som Mats åstadkommit på Kolmården, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för

Parks and Resorts som äger Kolmården.

Sökandet efter en ny VD till Kolmården inleds omedelbart.

För mer information, vänligen kontakta Helena Axelsson, Informationsansvarig Kolmården 010-708 7537

helena.axelsson@kolmarden.com  eller Christer Fogelmarck t.f. VD Kolmården 010-708 7107

christer.fogelmarck@parksandresorts.com

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.