Noshörningskalv inom viktigt bevarandearbete född på Kolmården

En noshörningskalv har fötts på Kolmårdens djurpark, till glädje för både personal och besökare. Den nyfödda hanen, som är sjunde kalven för den erfarna mamman Imfolozi, väger omkring 60 kilo och mår bra. Kalvens ankomst är ett viktigt steg i det internationella bevarandearbetet för den hotade arten, där Kolmården aktivt deltar i globala insatser för att skydda noshörningar.

Kolmården meddelar med glädje att en noshörningskalv föddes i parken lördagen den 12 oktober. Kalven är en hane på cirka 60 kilo och är sjunde kalven för den rutinerade mamman Imfolozi. Både mamma och kalv mår bra och övervakas noggrant av parkens djurvårdare och veterinärer. Noshörningarna på Kolmården ingår i ett internationellt bevarandeprogram, vilket gör den nya födseln särskilt glädjande för djurparken.

– Vi är alla oerhört glada och imponerade av mamma Imfolozi, som har flera avkommor i djurparker världen över. Hon har under många år varit en viktig individ för bevarandearbetet. Kalven började dia inom några timmar och stod snabbt upp, även om det var lite vingligt, säger Cecilia Håkansson, verksamhetschef djur.

När kalven blivit stadigare kommer han att följa med sin mamma utomhus. Efterhand kommer ett litet horn att växa fram på kalvens nos, och han börjar smaka på gräs även om han fortsätter att dia tills han är omkring 1,5 år gammal.

– I vissa kulturer tror man att noshörningshorn kan bota sjukdomar. Ibland kan det kan även anses vara en statussymbol att äga noshörningshorn. Kolmården har genom åren samarbetet med flera olika bevarandeprojekt för att skydda noshörningar mot tjuvjakt, säger Anna Andbjer Persson, affärsområdeschef djur, forskning och utbildning.

– I Projekt Ngulia i Kenya har Kolmården och Linköpings universitet utrustat noshörningar med spårsändare. Insatsen har bidragit till att mer än dubbla antal spetsnoshörningar i området. Vi har också skyddat trubb- och spetsnoshörningar i Matopos nationalpark, från tjuvjakt genom avhorning, tillsammans med Dambari Wildlife Trust i Zimbabwe, tillägger Anna Andbjer Persson.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Kolmården, på tfn 010-708 7536 eller cecilia.bjorling@kolmarden.com. För pressbilder och videomaterial besök vår bildbank http://mediabank.parksandresorts.com.

FAKTA OM NOSHÖRNINGAR

• Klass: Däggdjur
  • Familj: Noshörningar
  • Livsmiljö: Savann
  • Levnadssätt: Ensam, grupp
  • Föda: Gräs
  • Mankhöjd: 150–180 cm
  • Vikt: 1350–2500 kg
  • Dräktighetstid: 16 månader
  • Antal ungar: 1/kull
  • Livslängd: 45 år

På Kolmården finns trubbnoshörningar, vars naturliga livsmiljöer är på Afrikas savanner. En vuxen noshörningstjur kan väga så mycket som 2500 kilo, har ca 3,5-4 meter i kroppslängd och blir ca 45 år. Noshörningens horn består av keratin, samma ämne som bland annat naglar och hår.

Trubbnoshörningen lever på Afrikas savann och betar gräs. Den har en ”trubbig” eller snarare fyrkantig nos som är bra för just detta. Det finns väldigt få noshörningar kvar i världen eftersom de jagas i mycket stor utsträckning.

Noshörningen betar gräs och eftersom den är så stor behöver den äta mycket för att klara sig. Faktiskt så är en stor del av noshörningens dag till för att äta. Precis som människor så dricker noshörningen oftast vatten varje dag. Men den kan också klara sig utan vatten i flera dagar.

Noshörningen brukar ta en liten vilostund när det är som varmast på dagen. Den gillar också att ta ett lerbad – som skyddar både mot värme och insekter.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Djurparkens viktigaste uppdrag är utbildning, forskning och bevarande och Kolmården är medlem i Svenska Djurparksföreningen så väl som den europeiska branschorganisationen EAZA. Intill parken ligger Vildmarkshotellet, ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Snabbfakta

Cecilia Håkansson, verksamhetschef djur