Nu växer Bamses Värld med Trollskogen – ett spännande lekäventyr för hela familjen

Sommaren 2025 öppnar Trollskogen – den största expansionen av Bamses Värld hittills. Med lanseringen av Trollskogen tar Bamses Värld ett kliv in i det okända, och öppnar upp för en magisk värld fylld av äventyr, lek och mystik som kommer att förtrolla hela familjen. Förbered er på att kliva in i en skog där varje hörn bjuder på överraskningar, och där fantasin får flöda fritt.

I Trollskogen väntar lek och äventyr bakom varje krokig trädstam. Gömda i skuggorna håller Tuffa Tuffingars Förening till, där skurkar som Tjocke och Smocke, Vargkusinerna och de sjösjuka sjörövarna, smider sina hemliga planer. Djupt inne i skogen tornar trollens lustiga slott upp sig – en mystisk byggnad som bara väntar på att bli utforskad.

Trollskogen är ett magiskt och äventyrligt område på hela 4000 kvm, där fantasin får fritt spelrum. Här kan barn och vuxna tillsammans utforska den vidunderliga Lekborgen, plaska loss i det sprudlande vattenäventyret, ge sig ut till Sjörövarnas trädgård och anta spännande utmaningar i Hia Hias Draknäste. Missa inte heller ett besök i Tjocke och Smockes handelsbod, en tematiserad butik full av överraskningar. Trollskogen är en plats där äventyret aldrig tar slut – fylld med spännande upplevelser för alla!

– Samma år som Kolmården fyller 60 år och Bamses Värld firar tioårsjubileum genomför vi den största expansionen av Bamses Värld hittills, säger Christine Karmfalk, vd på Kolmården. I den nya expansionen finns det något för hela familjen och jag är övertygad om att Trollskogen kommer bli älskad av våra gäster sommaren 2025.

Som en ny del av Bamses Värld cementerar Trollskogen Kolmårdens roll som ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer. Dessutom breddar det koncernbolaget Parks and Resorts utbud av unika upplevelser i världsklass.

– Vi har med Trollskogen lagt stort fokus på att skapa en plats som väcker inspiration till lek och fantasi – där barn får vara barn. Därför har det varit extra viktigt för oss att detta ska bli en plats som är för alla – där tillgänglighet och multisensoriska upplevelser varit ledstjärnor i arbetet. Och med Bamses Värld som övergripande tema kommer våra gäster få ta del av ett tematiserat lekäventyr likt inget annat i Sverige, säger Jakob Fagerström, Creative Director på Parks and Resorts.

Om Trollskogen

Premiär: Våren 2025

Tillverkare: Joravision, Hampus Playgrounds

Storlek: 4000 kvm

Trollskogens huvudattraktioner:

Trollslottet: En vidunderlig klätterborg i flera nivåer

Krokodilfloden: Ett sprudlande vattenäventyr för alla åldrar

Sjörövarnas Trädgård: Lek loss med galna kulbanor eller slappna av i deras sinnesträdgård.

Hia Hias Draknäste: Lek för de yngsta bland snälla drakar och stora ägg

Övriga funktioner:

Knocke och Smockes handelsbod:
Tematiserad butik med smuggelgods och fika

Öppettider:

Sommarsäsongen: April–Oktober

Halloween: Oktober – November

Sagojul: November - December

Priser:

Ingår i Kolmårdens entrépris

Halva priset på Kolmårdens årskort ”Wild Card”

Och en sak till! Den 20 september startar “Årskortsdagarna" på Kolmården – tio dagar då du kan köpa Kolmårdens årskort ”Wild Card” 2025 till halva priset. Under dessa dagar kostar Wild Card endast 845 kronor för barn (ordinarie pris 1690 kronor) och 1195 kronor för vuxna (ordinarie pris 2390 kronor).

Kortet ger fri entré till Kolmården hela 2025, inklusive Bamses Värld och Trollskogen, Påsk med Bamse, Halloween, Sagojul, djurvisningar samt obegränsat antal åk i alla attraktioner. (Dessutom ingår entré till vår systerpark Gröna Lund under hela sommarsäsongen 2025).

Befintliga årskort går att återaktivera online, och fysiska årskort kan omvandlas till digitala.

De rabatterade årskorten finns tillgängliga på Kolmårdens hemsida från 20 sept till och med 29 sept. För mer information, kontakta nojesbokningen@kolmarden.com

Oskar Kongshöj
Tt. presskontakt
oskar.kongshoj@parksandresorts.com

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Djurparkens viktigaste uppdrag är utbildning, forskning och bevarande och Kolmården är medlem i Svenska Djurparksföreningen så väl som den europeiska branschorganisationen EAZA. Intill parken ligger Vildmarkshotellet, ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.