Ny rekordsäsong för Kolmården

Igår avslutade Kolmården säsongen 2016 med att stänga den sista dagen av det nya konceptet Sagojul. Ett säsongsslut som innebar att besöksrekordet från succésäsongen 2015 slagits med nästan 7000, då antalet gäster under 2016 landade på drygt 727 000 besökare sedan premiären i april.

År 2015, när djurparken också firade 50 år, satte Kolmården ett historiskt besöksrekord med en ökning på drygt 40%. Ett rekord som till stor del tillskrevs Bamses Värld som invigdes samma år. Men när den sista gästen för säsongen 2016 registrerades i Kolmårdens entré i söndags visade det sig att fjolårets rekord slagits.

– Vi har gjort stora satsningar på Kolmården de senaste åren och det är både väldigt roligt och väldigt viktigt att det har gett så fina resultat även i år, säger Christer Fogelmarck som är t.f. vd på Kolmården och även koncernchef för Parks and Resorts som äger Kolmården.

Bland de storsatsningar som gjorts märks, förutom Bamses Värld, bland annat Tiger World, ombyggnaden av Marine World, linbanan Safari, nya Barnens Lantgård och berg- och dalbanan Wildfire.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som trott på det vi gör och inte minst alla som slitit hårt för att nå den här framgången, säger Christer Fogelmarck.

Kolmården öppnar för säsongen 2017 den 14 april.

För mer information:
Helena Axelsson, Informationsansvarig Kolmården, 010-708 75 37
helena.axelsson@kolmarden.com eller Christer Fogelmarck, t.f. vd Kolmården, 010-708 7107 christer.fogelmarck@parksandresorts.com

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.