Rysliga nyheter till Halloween på Kolmården

Plocka fram din rysligaste halloweenkostym och var med på årets häftigaste firande på Kolmården! Mellan den 8 oktober och 6 november förvandlas parken till en rysmysig plats med massor att göra och uppleva för hela familjen. I år är parken ruskigare än någonsin med nya miljöer, läskiga väsen och fler skräckupplevelser. Alla biljetter släpps idag kl 13:00, för våra gäster med årskortet Wild Card släpps biljetterna redan kl 09:00.

Mellan den 8 oktober och 6 november förvandlas Kolmården till en rysmysig plats för hela familjen med massor av läskiga upplevelser, otäcka gastar och fartfyllda åkturer. I år är parken ruskigare än någonsin med massor av nyheter så som Skattgömman, mystiska UV-tunneln och populära Pumpania som blir ännu större. För de allra modigaste finns två nya skräckupplevelser Hospitalet och Ritualen. Självklart finns också lagom rysmysiga och helt spökfria områden för de yngsta besökarna.

Under fem kvällar efter att parken stängt sitt ordinarie Halloweenfirande, öppnar vi portarna på nytt och bjuder in till en mörkare upplevelse – Horror Nights - där skräcknivån är maxad i både skräckhus och tematiserade områden. Här väntar gastkramande upplevelser som garanterat får blodet att frysa till is. Ingenstans är man fredad från onda väsen och därför är den rekommenderade åldersgränsen 13 år under Horror Nights.

– Halloween är en hemskt rolig säsong! I år satsar vi stort med fler lagom läskiga områden för våra allra yngsta besökare samtidigt som vi maxar upplevelsen för dem som verkligen älskar skräck, säger Christine Karmfalk, vd Kolmården.

Nytt för i år är även så kallade JetPass där våra gäster bokar inpassage till våra skräckhus en viss tid och får tillgång till en expresskö. För Halloween gäller ett jetpass per person och för Horror Nights två jetpass per person.

Biljetterna till Halloween på Kolmården och Horror Nights släpps idag kl 13:00, för våra gäster med årskort Wild Card släpps biljetterna redan kl 09:00.

FAKTA HALLOWEEN PÅ KOLMÅRDEN

• Halloween på Kolmården är öppet den 8-9/10, 15-16/10, 22-23/10, 29-30/10 och 31/10-6/11.
  • Biljetterna kostar från 269kr för barn (3-12 år) och från 349kr för vuxna (13+). Årskortsinnehavare har fri entré till Halloween på Kolmården, men besöken måste förbokas.
  • I varje Halloweenbiljett ingår ett JetPass - möjlighet att tidsboka ett av våra fyra skräckhus, där man istället får tillgång till en expresskö.

Halloweenområden och aktiviteter

• Pumpania (nyhet) Magiska Sagolandet Pumpania är tillbaka och i år är det större än någonsin. Här, bland tusentals pumpor, bor prinsessan Mirjam och drottning Ylva. Utforska den spännande labyrinten och se den helt nya Pumpania-föreställningen ”Den förtrollade pumpaängen”.

• Skattgömman (nyhet) - Djupt inne i skogen förvarar drottning Ylva sina dyrbara skatter. Smyger du dig in bland träden kan du riktigt se hur det glimmar och glittrar av guld och ädelstenar. Men se upp! Kråkhärskarinnan är ute efter guldet och hon har skickat ut sina lakejer kråkorna. Kan du springa in i Pumpaniaskogen, räkna antalet kråkor och varna prinsessan Mirjam och drottning Ylva för Kråkhärskarinnans onda kraft?

• Mystiska UV-tunneln (nyhet) - Vandra i totalt mörker och se upp för de UV-lysande skeletten, fladdermössen och de andra självlysande varelserna som gömmer sig där, djupt inne i berget. Passar de allra yngsta.

• Dizzyland - Här är allt tokigt, färgglatt och heeelt galet! Monsieur Dizzy har startat detta färgsprakande land för att locka till sig gäster tillsammans med sina smått galna men underhållande undersåtar. De välkomnar alla till det förlovade landet med underhållning utöver det vanliga. Passar de allra yngsta.

Skräckupplevelser

• Ritualen (nyhet) Djupt inne i skogen ligger ett ödsligt samhälle där byborna lever helt utan moderna bekvämligheter. De är omgivna av en mörk kraft som ständigt kräver offer - mänskliga offer. Med list lockar byborna in jägare, vandrare och campare på en stig. De säger att den leder till en magisk vattenkälla, men i själva verket leder den till något helt annat - något fruktansvärt. Bakom träden hörs röster, du känner en sur andedräkt mot din hals och det enda du vill göra är att springa, men benen lyder inte. Du är tvingad att fortsätta längs den ödsliga stigen som leder dig djupare in i ondskans kärna. Kommer du någonsin att hitta tillbaka?

• Hospitalet - succén från 2019 är tillbaka! (nyhet) - En regnig oktoberkväll kom överläkaren Axel Ädeldahl till det stora nyinrättade Hospitalet. Han var en briljant läkare och vetenskapsman, känd i hela landet för sina banbrytande experiment och behandlingsmetoder. Men en dag gick någonting fel, fruktansvärt fel. Den medicin som skulle befria hela världen från plågor fungerade inte, och när överläkaren provade den på sig själv förändrades hans personlighet. Den förr så snälle läkaren blev nu ond, besatt av att plåga sina patienter. Genom åren har många skrivits in på Hospitalet, men ingen har någonsin kommit därifrån. Vågar du skriva in dig på Hospitalet?

• Barnhemmet - Högt upp på en klippa med utsikt över det stormande havet låg för hundra år sedan ett barnhem. Inget barn som kom dit kom någonsin därifrån, i stället plågades de av en elak föreståndarinna. Barnhemmet är för länge sedan övergivet, men barnens själar finns kvar. Nu vill de ha hämnd…

• Zonen - Djupt inne i den mörka skogen finns en avstängd zon som absolut inte för beträdas. För många år sedan höll ett forskningsteam till här men under ett experiment gick något fel. Sedan dess vaktas zonen av myndigheterna. Ingen vet vad som hänt med forskarna, vad man däremot vet är att det är absolut livsfarligt att gå in i zonen. Går du in där, då kommer du aldrig mer tillbaka.

Övrig information

• Parkunderhållning - Olika Halloweenväsen minglar runt i parken och eldshow visas på Rovfågelarenan.
  • Djurparken - Om vädret tillåter är hela djurparken öppen med fler än 60 arter på en utomhusyta stor som ungefär 214 fotbollsplaner (150 hektar). Vid mörkrets inbrott kl. 16.30 stänger de delar av djurparken som ej är upplysta. Möjligheten finns att boka exklusiva djurupplevelser.
  • Bamses Värld - Det är Halloween i Småköping och Bamse och hans vänner ska medverka i den årliga maskeradtävlingen. Bamses Värld är en spökfri zon och alla attraktioner är öppna.
  • Wildfire, en av världens bästa berg- och dalbanor, och Safaribanan är öppen som vanligt.
  • Delfinariet är öppet och föreställningen HOPE visas.
  • Kolosseum är öppet.
  • Marine Worlds attraktioner är öppna.
  • Wings – Rovfågelvisningen är stängd.
  • Seals – Sälvisningen är stängd.

FAKTA HORROR NIGHTS

• Horror Nights anordnas på Kolmården efter stängning av det ordinarie Halloweenfirandet den 22 och 29 oktober samt 3-5 november kl 19:30-00:00.
  • Horror Nights är ett separat arrangemang, ingår inte i Halloween-entrén och årskorten gäller ej. Separata biljetter måste lösas och kostar 299 kr.
  • Horror Nights har den högsta av skräckfaktor och därför är åldersrekommendationen från 13 år.
  • I varje Horror Nights-biljett ingår två JetPass - möjlighet att tidsboka två av våra fem skräckhus, där man istället får tillgång till en expresskö.

Skräckupplevelser

• RUN (nyhet!) - Inne i skogen står en rostig gammal container. Du blir nyfiken och går in, men knappt hinner du stiga in förrän dörrarna slås igen. Du hör ljud, kall metall mot ekande plåt. Andningen blir häftig, pulsen brusar i öronen. Plötsligt öppnas dörrarna och en röst skriker RUN! Springer du för livet så kanske du klarar dig...

• Ritualen (nyhet!) - Djupt inne i skogen ligger ett ödsligt samhälle där byborna lever helt utan moderna bekvämligheter. De är omgivna av en mörk kraft som ständigt kräver offer - mänskliga offer. Med list lockar byborna in jägare, vandrare och campare på en stig. De säger att den leder till en magisk vattenkälla, men i själva verket leder den till något helt annat - något fruktansvärt. Bakom träden hörs röster, du känner en sur andedräkt mot din hals och det enda du vill är att springa, men benen lyder inte. Du är tvingad att fortsätta längs den ödsliga stigen som leder dig djupare in i ondskans kärna. Kommer du någonsin att hitta tillbaka?

• Hospitalet 2.0 - succén från 2019 är tillbaka! En regnig oktoberkväll kom överläkaren Axel Ädeldahl till det stora nyinrättade Hospitalet. Han var en briljant läkare och vetenskapsman, känd i hela landet för sina banbrytande experiment och behandlingsmetoder. Men en dag gick någonting fel, fruktansvärt fel. Den medicin som skulle befria hela världen från plågor fungerade inte, och när överläkaren provade den på sig själv förändrades hans personlighet. Den förr så snälle läkaren blev nu ond, besatt av att plåga sina patienter. Genom åren har många skrivits in på Hospitalet, men ingen har någonsin kommit därifrån. Vågar du skriva in dig på Hospitalet?

• Zonen - Djupt inne i den mörka skogen finns en avstängd zon som absolut inte får beträdas. För många år sedan höll ett forskningsteam till på platsen, men under ett experiment gick något fel - fruktansvärt fel. Sedan dess vaktas zonen av tungt beväpnade soldater. Ingen vet vad som har hänt med forskarna, men varje natt ekar skogen av skrik så fasansfulla att blodet i ådrorna fryser till is Vad du än gör, håll dig borta från Zonen! Går du in där, då kommer du aldrig mer tillbaka!

• Barnhemmet - Högt uppe på en stormpiskad klippa låg för hundra år sedan ett barnhem för fattiga och föräldralösa barn. De kom dit i tron att de snart skulle hitta en ny familj och ett nytt hem, men inget av de barn som klev in genom den tunga, gnisslade dörren kom någonsin därifrån. De blev fångar bakom de fuktiga väggarna, plågade av den elaka och själviska föreståndarinnan. Barnhemmet är för länge sedan övergivet, men barnens själar finns fortfarande kvar. De kan inte få ro, förrän de har fått sin hämnd!

Övrig information

• Wildfire - Det finns bara en sak som är häftigare än att åka världens bästa berg- och dalbana Wildfire – att åka den i mörkret! Wildfire har vunnit flera priser och betraktas som världens häftigaste berg- och dalbana i trä. Gör dig beredd på en hisnande adrenalinkick där du bland annat slungas ut i en backe med hela 83 graders lutning och hänger upp-och-ned i luften flera gånger.

För mer information kontakta Cecilia Björling, informationsansvarig på Kolmården, på telefon 076-100 38 75 eller cecilia.bjorling@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Djurparkens viktigaste uppdrag är utbildning, forskning och bevarande och Kolmården är medlem i Svenska Djurparksföreningen så väl som den europeiska branschorganisationen EAZA. Intill parken ligger Vildmarkshotellet, ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Snabbfakta

Citat