Rysmysiga nyheter till Halloween på Kolmården

Plocka fram din rysligaste halloweenkostym och var med på årets häftigaste firande på Kolmården. Mellan 5 oktober och 10 november förvandlas parken till en rysmysig plats med massor att göra och uppleva för hela familjen. I år är parken rysmysigare än någonsin med hela fem nyheter – bland annat en Drakskog och en Spökstad. Dessutom återvänder den populära Kråkhärskarinnan till Kolmården. Biljetterna är redan släppta och finns på kolmarden.com.

Mellan den 5 oktober och 10 november förvandlas Kolmården till en rysmysig plats för hela familjen med massor av läskiga upplevelser, otäcka gastar och fartfyllda åkturer. I år är parken rysmysigare är någonsin med nyheter som Drakskogen, Pumpafarmen och Spökstaden. En annan stor nyhet är att den omtyckta karaktären Kråkhärskarinnan är tillbaka för att sprida mörker och kyla. För de allra modigaste finns hela tre skräckupplevelser; Hospitalet, Bakgården och Värdshuset. Precis som vanligt är mysiga Bamses Värld helt spökfritt.

– Halloween är verkligen en hemskt rolig säsong och i år satsar vi lite extra på upplevelser för barnen, säger Linn Bruhammar, projektledare för tematiserade säsonger. Vi längtar efter att få slå upp portarna och välkomna gästerna till vår mest fullmatade Halloween någonsin!

För att det ska vara enkelt att planera sin dag och maximera sin Halloween-upplevelse får alla gäster ett så kallat Jetpass där man kan boka inpassage till våra skräckhus en viss tid och ta expresskön. För Halloween gäller ett jetpass per person.

För mer information eller ackreditering, kontakta tf pressansvarig Oskar Kongshöj.

För pressbilder, besök vår Bildbank: https://mediabank.parksandresorts.com

FAKTA HALLOWEEN PÅ KOLMÅRDEN

Halloween på Kolmården är öppet den 5-6/10, 12-13/10, 19-20/10, 26-31/10, 1-3/11 samt 9-10/11.

Biljetterna kostar från 299 kr för barn (3-12 år) och från 389 kr för vuxna (13+). Årskortsinnehavare (Wild Card 2024) har fri entré till Halloween på Kolmården, men besöken måste förbokas.

I varje Halloweenbiljett ingår ett Jetpass – möjlighet att tidsboka entré till ett av våra tre skräckhus.

Halloweenområden och aktiviteter

Drakskogen (nyhet) - Djupt i skogen bor Kråkhärskarinnans eldsprutande drakar, övervakade av rikets främsta draktränare. När mörkret faller kan man höra deras mäktiga vingslag och se himlen lysas upp av glödande eld. Vågar du gå in i skogen?

Kråkdalen (nyhet) - Kråkhärskarinnan är tillbaka, ondskefullare än någonsin. Sedan hon besegrade pumpadrottningen Ylva styr hon med järnhand och för med sig mörker vart hon än går. När du hör en kråka kraxa och känner en kall vindpust vet du att Kråkhärskarinnan är nära.

Pumpafarmen (nyhet) – Efter att den onda Kråkhärskarinnan störtade drottning Ylva och ödelade Pumpania har drottning Ylva flyttat till en annan del i parken. Träffa skojiga karaktärer, var med i dansutmaningar och hälsa på i pumpabondens stuga.

Mirjams äventyrsstig (nyhet) - Intill Kråkdalen finns en hemlig skog där prinsessan Mirjam gömmer sig. Här smider hon planer för att besegra Kråkhärskarinnan och åter göra Pumpania till det mäktigaste riket. Kan du hjälpa henne?

Spökstaden (nyhet) - I helt nya Spökstaden bor snälla spöken som älskar lek och bus. Kom och dansa loss på ett kusligt spökdisco, lös spökmysterier och skaffa en läskig ansiktsmålning.

Spindelnästet – Kliv in genom den klibba porten som leder dig rakt in i Spindelnästet där det kryllar av spindlar och läskiga väsen.

Värdshuset – Vid slingrande vägar och klippor ligger Värdshuset på höjden, där herr Armfeldt i många år tagit emot trötta resenärer. De anländer med förväntan om mat och vila, ovetande om att ingen som söker nattens skydd här någonsin återvänder.

Bakgården – Familjen Brooks gård ligger ensligt i bergen. En gång var de aktiva i samhället, men efter ett hemskt oväder blev gården övergiven och fylld av kusliga ljud. De som vågat närma sig sägs återvända med förvridna ansikten och svarta ögon, fast i en mardröm där verklighet och vansinne smälter samman.

Hospitalet – En regnig kväll anlände överläkaren Axel Ädeldahl till Hospitalet. Känd för sina banbrytande metoder, gjorde han ett fruktansvärt misstag när han testade sin medicin på sig själv. Från att vara snäll blev han ond och började plåga sina patienter. Många har skrivits in, men ingen har någonsin kommit ut. Vågar du skriva in dig?

Parkunderhållning – Olika Halloween-väsen minglar runt i parken och eldshow visas på Rovfågelarenan.

Övrig information

Djurparken – Om vädret tillåter är hela djurparken öppen med fler än 60 arter på en utomhusyta stor som ungefär 214 fotbollsplaner (250 hektar).

Bamses Värld – Bamses Värld är en spökfri zon och här är alla attraktioner öppna (om vädret tillåter).

Wildfire, en av världens bästa berg- och dalbanor i trä och Safaribanan är öppna som vanligt (om vädret tillåter).

Delfinariet är öppet och här visas En dag på delfinariet

Kolosseum är öppet

Wings – Rovfågelvisningen ges inte under Halloween

Oskar Kongshöj
Tt. presskontakt
oskar.kongshoj@parksandresorts.com

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Djurparkens viktigaste uppdrag är utbildning, forskning och bevarande och Kolmården är medlem i Svenska Djurparksföreningen så väl som den europeiska branschorganisationen EAZA. Intill parken ligger Vildmarkshotellet, ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.