Sveriges första damagasellkalvar födda på Kolmården

Den 10 och 11 januari föddes de första damagasellkalvarna någonsin i Sverige. Det var honorna Turi och Taja som fick varsin liten kalv med en dags mellanrum. Damagasellen är en akut hotad art med färre än 200 individer kvar i det vilda. Kolmården deltar i ett europeiskt bevarandeprojekt för damagasellen och därför är det extra glädjande att två små nya kalvar nu sett dagens ljus.

Måndagen den 10 januari födde damagasellen Turi en liten kalv till både djurvårdarnas och gasellgruppens stora glädje! Det blev snabbt dubbel glädje då honan Taja dagen efter också fick en liten kalv. Båda kalvarna var honor och vägde ungefär 3 kilo vid födseln, men kommer i vuxet tillstånd väga mellan 35-40 kilo. De små kalvarna har fått namnen Tingeling och Arwen och de är efterlängtade tillskott till damagasellflocken, en sammansvetsad grupp som gärna ligger och vilar tillsammans i samma bädd i stallet.

Pappan till de båda kalvarna är den trygga gasellbocken Dexter som kom till Kolmården 2021 från en djurpark i Belgien. På grund av tjuvskytte och förstörelse av deras naturliga levnadsområden är damagasellen akut hotad och man uppskattar att det endast finns mellan 100-200 vuxna individer kvar i det vilda. Kolmården samarbetar därför med andra djurparker i Europa i ett gemensamt bevarandeprojekt för damagasellen.

– Det är första gången som en damagasell föds i Sverige så därför känns det här extra roligt! Just den här arten är akut hotad och det finns färre än 200 individer kvar i det vilda. Därför ingår Kolmården i ett europeiskt bevarandeprojekt för att rädda den akut hotade arten och vi är så glada över de två små kalvarna, säger Linda Berggren, djurchef på Kolmården.

För bilder på de nya damagasellkalvarna besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com

Fakta om damagasell

(Nanger dama)

Damagasellen är världens största gasellart. Den är rödbrun och vit, har en lång och smal hals och långa smala ben. Både honan och hanen har s-formade horn. De äter gräs men främst blad och örter och kan ibland ses stå på bakbenen för att nå upp till träd och buskar. Damagasellen lever vanligtvis i grupper på mellan 10-20 individer men under regnperioden kan stora grupper på upp till 100 djur samlas i det vilda.

Damagasellen är en av de mest hotade antiloparterna i världen och klassas som akut hotad, där det uppskattas att det endast finns mellan 100-200 vuxna individer kvar i det vilda. Damagasellerna fanns tidigare över hela Sahelo-Sahara-regionen, men
på grund av jakt och förstörelse av deras naturliga habitat har deras utbredningsområde minskat kraftigt. Idag finns endast små fragmenterade populationer i Tchad och Niger kvar.

Utbredning: Norra Afrika
Hotstatus: Akut hotad
Habitat: Buskstäpp, halvöken, öken
Vikt: Vuxen hona 35-40 kg, vuxen hane 40-75 kg
Kroppslängd: Ca 1,4 meter
Mankhöjd: Ca 1 meter
Dräktighetstid: Ca 6 månader (föder vanligtvis 1 unge åt gången)

För mer information kontakta Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, på telefon 0708-580050 eller annika.troselius@parksandresorts.com. För pressbilder besök vår Bildbank https://mediabank.parksandresorts.com/

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.

Det är första gången som en damagasell föds i Sverige så därför känns det här extra roligt! Just den här arten är akut hotad och det finns färre än 200 individer kvar i det vilda. Därför ingår Kolmården i ett europeiskt bevarandeprojekt för att rädda den akut hotade arten och vi är så glada över de två små kalvarna.
Linda Berggren, djurchef på Kolmården