Två giraffer födda på Kolmården

I april föddes två giraffkalvar i Safariparken på Kolmården. Det är två honor som är halvsyskon då de har samma pappa, Garp. Först ut var Morticia som föddes den 4 april. Mamma till Morticia är Marionette. Den 30 april var det dags för Marlyn att föda den andra kalven, Monroe.

En giraffhona står upp när kalven föds och kalven faller ungefär två meter ned till marken. Men det är ingen fara. Kalven är mjuk och tar ingen skada. Inom en timme reser den sig på vingliga ben och börjar dia. Morticia och Monroe, som vid födseln vägde ca 60 kg och var ca 180 cm långa, är båda mycket nyfikna och livliga.

De båda giraffkalvarna kan man se då man åker Safari, linbanesafarin över Safariparken. I och med det här tillskottet finns det nu totalt 11 st giraffer på Kolmården och det väntas ytterligare två nya kalvar under året.

Nya djurungar är alltid lika härligt, både för oss som jobbar med djuren och för våra besökare. I och med tillskottet av två giraffkalvar utökades inte bara giraffgruppen, utan även besökarnas upplevelse när de åker Safari, säger Jimmy Persson operativ chef Safariparken på Kolmårdens Djurpark.

Fakta, giraff
Höjd: hane 470-555 cm, hona 390-450 cm till hornspetsarna
Vikt: hane 800-1 900 kilo, hona 550-1 200 kilo
Livslängd: ca 25 år
Dräktighetstid: 15 månader
Antal ungar: 1/kull
Livsmiljö: trädsavann i Afrika
Levnadssätt: grupp
Föda: blad

För mer information:

Jimmy Persson, operativ chef Safari på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 77, jimmy.persson@kolmarden.com

Bilder
För pressbilder besök http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=8b4e316a075bb3a71cad253a41b9ae1b.
Pinkod: giraff2012

Silvy Bohlin, pressansvarig

Destination Kolmården är ett av Sveriges populäraste resmål för barnfamiljer och innefattar Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Destinationen ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts Scandinavia AB tillsammans med Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuviksparken och Aquaria Vattenmuseum.