• Kombridge/

Ny svensk molntjänst för M2M, trådlös uppkoppling av prylar- nu kan kaffeautomaten prata i molnet

Report this content

Tillväxtföretaget Kombridge lanserar nu avancerad M2M-teknik i molnet. Tjänsten som heter Kombridge Things är tillgänglig via webben och SmartPhone-appar. Tjänsten är den enda svenska molntjänsten som fungerar oavsett hårdvaruleverantör och ger låg instegströskel, oavsett volym.

Kombridge Things erbjuder trådlös uppkoppling även för mindre och medelstora bolag som tills nu inte haft möjlighet att låta sin utrustning kommunicera sinsemellan.

”Vår affärsmodell gör M2M tillgängligt för alla, inte bara storbolagen som traditionellt är storanvändare av M2M,” säger Patrik Boccara, VD på Kombridge. ”Vi är först ut i Sverige med att erbjuda M2M-teknik i molnet, oavsett hårdvaruleverantör. Vår teknik bygger på valfrihet. Kombridge ger kunden möjlighet att välja leverantör, de kan enkelt skala upp, vilket minimerar risk för kunden.”

Kombridge Things sköts från en webbportal och/eller iPad- eller iPhone-appar. Fältpersonal som använder iPhone eller iPad kan också använda den inbyggda kameran för att scanna streckkoder, som ger identiteten på den apparat som servas. De anslutna apparaterna kan fjärrstyras antingen från webportalen eller från SmartPhones, exempelvis allt från varuautomater till larm, lås, övervakningssystem, vågar, hissar, termostater och mycket annat.

Kombridge Things finns idag utvecklat för elbilsägare via Alelion Batteries. Företag som hanterar en flotta av elbilar kan övervaka hur fordonen används, var de befinner sig och när det är dags att ladda dem. Bilägaren kan kontrollera batteriets laddstatus och planera sin resväg utifrån tillgänglig batterikapacitet och laddställen längs vägen. Därmed får man på ett enkelt sätt reda på om laddningen räcker för resan och dessutom får man förslag på en optimal resväg.

”Hela idén med det vi gör att maskiner och apparater själva ska tala om hur de mår, så att man när man kommer till jobbet på morgonen automatiskt har en lista på saker som man måste åtgärda, säger Patrik Boccara. Det gör att hela verksamheten blir smartare och att man kan effektivisera otroligt mycket.”

Marknaden för M2M växer mycket snabbt. 2020 beräknas 50 miljarder enheter vara uppkopplade*. Mängden tillämpningar är nästan oändlig och kommunikation kan ske med allt från avancerad produktionsutrustning som industrirobotar via återvinningsbehållare till kaffeautomater.

Kombridge, presskontakt:

Patrik Boccara, VD, 46 705 08 23 44, patrik.boccara@kombridge.com

Om Kombridge

Svenska tillväxtföretaget Kombridge utvecklar och marknadsför lösningar till företag som vill kunna prata med sina produkter – utrustning som varuautomater, industriella komponenter, fordon, och mycket annat. Lösningarna levereras som en onlinetjänst, via webbläsare och smartphone-appar, och baseras på Kombridge Things, bolaget egenutvecklade plattform. Bolaget är rankat som ett av Sveriges mest intressanta tillväxtföretag på Emerging 101.

Läs mer om Kombridge på www.kombridge.com

Taggar: